Niro – nowy, hybrydowy, niskoemisyjny crossover – to pierwszy samochód marki Kia, skonstruowany na płycie podłogowej zaprojektowanej na potrzeby całej rodziny aut, które będą charakteryzowały się niskim zapotrzebowaniem na paliwo.
Od 2010 r. udział samochodów hybrydowych w sprzedaży w Polsce stopniowo rośnie, podczas gdy powoli, ale systematycznie spada popularność aut z silnikiem Diesla. W 2014 r. w Polsce nabywców znalazło niespełna 4 tys. samochodów hybrydowych, a w ubiegłym roku – już ponad 5,5 tysiąca. Wiele wskazuje na to, że w 2016 r. sprzedaż aut hybrydowych w Polsce osiągnie poziom 8 tys. egzemplarzy, a w następnym roku wyniesie nawet 13 tys. sztuk. Obecnie aż 94% udziału w sprzedaży hybryd w Polsce należy do Toyoty i Lexusa. Blisko połowa sprzedaży przypada na jeden model – Toyotę Auris.
Ponieważ udział SUV-ów i crossoverów w sprzedaży stale rośnie i obecnie co piąty samochód, który wyjeżdża z salonu zalicza się do tych kategorii pojazdów, plany dotyczące Niro w Polsce zakładają sprzedaż 150 egzemplarzy w 2016 r., rok później już 500 sztuk (w tym około 100 egzemplarzy hybrydy typu plug-in, której debiut zaplanowano w przyszłym roku) i 600 egzemplarzy w 2018 r. (w tym 200 sztuk Niro plug-in).
Pod względem wymiarów zewnętrznych Niro idealnie odpowiada kompaktowym hatchbackom, wciąż bardzo popularnym w Polsce i w Europie. Nowy, hybrydowy crossover Kia jest o 2 cm dłuższy od wspomnianej wcześniej Toyoty Auris w wersji hatchback i tylko o 13 cm krótszy od siostrzanej Kia Sportage, od której ma nawet większy rozstaw osi o 3 cm. Przy wymiarach zewnętrznych klasycznego, kompaktowego hatchbacka Kia Niro oferuje wszystkie zalety bardzo modnych teraz crossoverów – wygodne wsiadanie i wysiadanie, podwyższoną pozycję za kierownicą, atrakcyjnie stylizowane nadwozie oraz bardzo funkcjonalne wnętrze.
Ceny Kia Niro zaczynają się od 86 900 zł. Najbogatsza wersja – XL – wyposażona w między innymi, biksenonowe reflektory, nawigację satelitarną, sprzęt audio marki JBL, fotel kierowcy regulowany elektrycznie w 8 płaszczyznach, czujniki parkowania z przodu i z tyłu oraz w system bezkluczykowy kosztuje 107 900 zł.
wersja | M | L | XL |
1.6 GDi 141 KM 6DCT | 86 900 zł | 94 900 zł | 107 900 zł |
Już podstawowa wersja hybrydowej Kia Niro – M – jest wyposażona w, między innymi:
- 7 poduszek powietrznych,
- system Kia Lane Keep Assist,
- pakiet bezpieczeństwa, który obejmuje:
- ABS (system zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania),
- BAS (system wspomagania nagłego hamowania),
- ESS (automatycznie włączane światła awaryjne na wypadek gwałtownego hamowania),
- ESC (system stabilizacji toru jazdy),
- HAC (system wspomagający pokonywanie podjazdów),
- VSM (system podpowiedzi ruchu kierownicy)
- czujniki ciśnienia powietrza w oponach,
- automatyczną i dwustrefową klimatyzację,
- radioodtwarzacz MP3 z 5-calowym kolorowym ekranem dotykowym,
- światła do jazdy dziennej i tylne lampy wykonane w technologii LED,
- sterowane elektrycznie przednie i tylne szyby,
- elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka,
- kierownicę i gałkę dźwigni zmiany biegów pokryte skórą,
- regulację wysokości fotela kierowcy i pasażera,
- asymetrycznie dzieloną i składaną tylną kanapę z podłokietnikiem,
- 16-calowe obręcze kół wykonane z lekkich stopów z oponami Michelin w rozmiarze 205/60 i relingi dachowe
- dojazdowe koło zapasowe.
Jak na nowoczesny samochód przystało, wszystkie wersje Kia Niro mogą być wyposażone w najnowsze systemy asystujące. Pakiet Aktywnego Wspomagania Jazdy obejmuje:
- Kia Brake Assist (system autonomicznego hamowania z 3 trybami pracy: miejskim, pozamiejskim oraz wykrywaniem przechodniów),
- Kia Smart Cruise Control (aktywny tempomat z automatyczną regulacją odległości),
- czujniki parkowania przodem,
- Kia Blind Spot Detection (system monitorowania martwego pola w lusterkach, dostępny dla wersji XL),
- Kia Rear Cross Traffic Alert (system monitorowania ruchu pojazdów podczas cofania, dostępny dla wersji XL).
Płyta podłogowa Kia Niro nie wykorzystuje elementów stosowanych w platformach istniejących modeli. Zaprojektowano ją wyłącznie na potrzeby pomieszczenia elementów hybrydowego zespołu napędowego i układów napędowych przyszłej generacji. Hybrydowy układ napędowy Niro – składający się z 1,6-litrowego benzynowego silnika GDI z bezpośrednim wtryskiem, polimerowych akumulatorów litowo-jonowych, silnika elektrycznego o mocy 32 kW i sześciobiegowej przekładni z dwoma sprzęgłami – pozwala uzyskać crossoverowi emisję CO2 na poziomie tylko 88 g/km (w cyklu mieszanym) i zadowala się zużyciem benzyny jedynie 3,8 l/100 km.
Design Niro został opracowany przez ośrodki projektowe Kia mieszczące się w Kalifornii i w Korei. Samochód łączy funkcjonalność i proporcje typowe dla crossoverów z elegancką, aerodynamiczną sylwetką nadwozia o delikatnie rzeźbionych powierzchniach.
Mimo sylwetki crossovera, subtelnych przetłoczeń i zdecydowanych linii, Niro natychmiast jest kojarzone z samochodem marki Kia. Wraz z nowym modelem debiutuje najnowsza ewolucja elementów stylistycznych, do których zaliczają się osłona chłodnicy w kształcie tygrysiego nosa, szeroki słupek C i szereg innych elementów typowych dla modeli Kia.
Nie tylko pod względem stylizacji nadwozia crossover Niro zdecydowanie różni się od hybrydowych aut dostępnych na rynku. Duży rozstaw kół, stosunkowo długa pokrywa silnika, krótkie zwisy i wyraźnie wznosząca się boczna linia nadwozia sprawiają, że nawet podczas postoju nowy crossover Kia prezentuje się bardzo dynamicznie. Jego nadwozie jest bardzo aerodynamiczne o czym świadczy współczynnik oporu powietrza, wynoszący jedynie 0,29.
Spory rozstaw osi, wynoszący 2700 mm oraz krótkie zwisy z przodu i z tyłu (o długości – odpowiednio – 870 mm i 785 mm) sprawiają, że wnętrze Niro jest bardzo przestronne jak na samochód, który mierzy 4355 mm długości. Przy takiej długości nadwozia oraz przy szerokości 1805 mm i wysokości 1535 mm Niro idealnie wpisuje się w lukę między nieco mniejszym cee’dem w wersji hatchback (w porównaniu z którym rozstaw osi ma większy o 5 cm) a nową Kia Sportage.
KIA NIRO – DANE TECHNICZNE (WERSJA EUROPEJSKA)
Nadwozie i napęd
Pięciodrzwiowy, pięcioosobowy hybrydowy crossover; nadwozie wykonane ze stali i z aluminium. Hybrydowy zespół napędowy składający się z benzynowej czterocylindrowej jednostki napędowej współpracującej z silnikiem elektrycznym; napęd na przednie koła, sześciobiegowa przekładnia z dwoma sprzęgłami.
Silnik
1,6 l / 105 KM GDI
Typ/rodzaj DOHC, czterocylindrowy, rzędowy
Pojemność skokowa 1,6 l
Średnica cylindra x skok tłoka 72,0 x 97,0 mm
Stopień sprężania 13,0:1
Maksymalna moc 105 KM (77 kW) przy 5700 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 147 Nm przy 4000 obr/min
Liczba zaworów 16 (4 na cylinder)
Zasilanie Bezpośredni wtrysk paliwa
Norma emisji spalin Euro 6
Akumulator I silnik elektryczny
Rodzaj akumulatora polimerowy, litowo-jonowy
Napięcie 240 V
Pojemność 1,56 kWh
Maksymalna moc (silnik) 44 KM (32 kW) w przedziale 1798-2500 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 170 Nm w przedziale 0-1798 obr/min
Hybrydowy zespół napędowy
Maksymalna moc 141 KM (104 kW) przy 5700 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 265 Nm w przedziale 1000-2400 obr/min
Przekładnia Sześciobiegowa z dwoma sprzęgłami (DCT)
Wielkość przełożeń
1 3,867
2 2,217
3 1,371
4 0,93
5 0,956
6 0,767
bieg wsteczny 5,351
przełożenie przekładni głównej 4,438 (biegi 1-4)
3,227 (biegi 5-6 i wsteczny)
Rodzaj napędu na przednie koła
Zawieszenie kół
Przednie Niezależne, kolumny McPhersona mocowane do ramy pomocniczej, stabilizator przechyłów
Tylne Niezależne, wielowahaczowe, z podwójnymi wahaczami dolnymi, sprężyny śrubowe, amortyzatory gazowe, stabilizator przechyłów
Układ kierowniczy
Rodzaj Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego z przekładnią zębatkową
Przełożenie 13,9:1
Liczba obrotów kołem kier. 2,66
Średnica zawracania 10,6 m
Hamulce
Z przodu tarczowe, wentylowane o średnicy 15 cali
Z tyłu tarczowe o średnicy 14 cali
Hamulec postojowy uruchamiany nogą
Koła
Standard 16-calowe obręcze z lekkich stopów z oponami 205/60
Opcja 18-calowe obręcze z lekkich stopów z oponami 225/45
Koło zapasowe koło dojazdowe
Wymiary (mm)
Zewnętrzne
Długość całkowita 4355
Szerokość całkowita 1805*
Wysokość całkowita 1535
Rozstaw osi 2700
Zwis przedni 870
Zwis tylny 785
Prześwit 160
*bez lusterek bocznych
Wewnętrzne
Rząd 1 Rząd 2
Przestrzeń na głowę 1018 993
Przestrzeń na nogi 1059 950
Szerokość na wysokości ramion 1423 1402
Szerokość na wysokości bioder 1364 1228
Pojemności (l)
Zbiornik paliwa 45
Bagażnik (VDA) 427
Masy (kg)
Masa własna 1425
Dopuszczalna masa całkowita 1930
Masa własna przyczepy ham. 1300*
* – opcja dostępna od 4-go kwartału 2016 r.
Osiągi
Prędkość maks. (km/h) 162
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 11,5
Zużycie paliwa (l/100 km)
koła 16-calowe koła 18-calowe
Średnie 3,8 4,4
W mieście 3,8 4,4
Poza miastem 3,9 4,5
Emisja CO2 (g/km) 88 101