Nowa Kia Cee’d

Nowa Kia Cee’d trzeciej generacji

Przed światową premierą podczas marcowego Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie Kia Motors zaprezentowana została Nowa Kia Cee’d. Trzecia generacja popularnego samochodu, zaprojektowanego i produkowanego w Europie, wzmocni na Starym Kontynencie pozycję marki Kia w segmencie kompaktowych hatchbacków dzięki innowacyjnym systemom, jednocześnie atrakcyjnej i sportowej stylizacji i znakomitym właściwościom jezdnym.

Od początku produkcji pierwszej generacji Kia Cee’d, która w nowym zakładzie na Słowacji rozpoczęła się w grudniu 2006 r., bramy fabryki opuściło ponad 1,28 miliona egzemplarzy. Model trzeciej generacji otrzymał zmodyfikowaną pisownię nazwy – dotychczasową Cee’d zastępuje Cee’d, która pochodzi od hasła „Community of Europe, with European Design”. Od 2012 r., w którym rozpoczęto wytwarzanie modelu drugiej generacji, z taśm fabryki zjechało ponad 640.000 samochodów. Za sprawą Cee’da trzeciej generacji udział marki Kia w sprzedaży w Europie ma być jeszcze większy niż dotychczas.

Światowa premiera nowego Cee’da będzie miała miejsce podczas Salonu Samochodowego w Genewie w pierwszych dniach marca. W tym samym czasie Kia po raz pierwszy zaprezentuje także drugą wersję nadwozia Cee’da. Produkcja jego pięciodrzwiowej odmiany rozpocznie się w maju. Sprzedaż nowego Cee’d ruszy pod koniec drugiego kwartału 2018 roku wyłącznie w Europie.

Nowy Cee’d bardziej wyrazisty i dojarzały

Niższy, szerszy i z dłuższym tylnym zwisem niż poprzedni model – sylwetka nowego Cee’da z kabiną przesuniętą ku tyłowi nadwozia odznacza się innymi proporcjami niż w modelach dwóch poprzednich generacji. Zaokrąglone linie karoserii w wypadku poprzedników zastąpiono prostymi liniami w nowym Cee’dzie. Charakterystyczny dla wszystkich modeli marki Kia „tygrysi nos” w osłonie chodnicy jest teraz szerszy, podobnie jak wlot powietrza w dolnej części zderzaka. Kształt przedniej części nadwozia wyznaczają proste, poziome, precyzyjne linie. Nowy model standardowo jest wyposażony w światła LED do jazdy dziennej w kształcie kostek lodu, które nawiązują do wyglądu świateł do jazdy dziennej w wersjach GT i GT-Line modelu poprzedniej generacji.

Proste, ostre linie w profilu nadwozia sprawiają, że pokrywa silnika wydaje się dłuższa niż jest w rzeczywistości. Główna krawędź wzdłuż nadwozia przebiega bardziej poziomo. Szeroki słupek C, znak rozpoznawczy wszystkich nowych modeli marki Kia, potęguje wrażenie, że kabina nowego Cee’da jest „przyklejona” bardziej do tylnej części nadwozia niż znajduje się w jego centralnym miejscu. Takie zadanie pełni też górna linia okien w kształcie półksiężyca. Nowe tylne światła wykonane w technice LED sprawiają, że Cee’d również z tyłu jest bardzo dobrze widoczny i łatwo rozpoznawalny. W połączeniu z prostymi liniami nadwozia i niedużym spojlerem, który znajduje się na pokrywie bagażnika na przedłużeniu dachu, nowy Cee’d widziany z profilu prezentuje się bardzo stabilnie.

W chwili rynkowego debiutu pięciodrzwiowy Cee’d będzie oferowany z 11 kolorami lakieru nadwozia do wyboru. Nabywcy będą mogli wybrać również wielkość i wzór obręczy kół – od 15-calowych stalowych, przez 16-calowe stalowe lub wykonane z lekkich stopów po 17-calowe aluminiowe, dwubarwne i o diamentowym szlifie.

Wnętrze bardziej eleganckie i ergonomiczne

Kabina Cee’da, wykonana z materiałów jeszcze wyższej jakości jest bardziej ergonomiczna i funkcjonalna niż kiedykolwiek wcześniej. Rozplanowanie tablicy rozdzielczej, znane z innych nowych modeli marki Kia, zostało zaadoptowane również do nowego Cee’da. Deska rozdzielcza charakteryzuje się zdecydowanymi poziomymi liniami i jest bardziej rzeźbiona, co podkreśla jej trójwymiarowy i smukły kształt. Dzięki takiej konstrukcji stylistom oraz inżynierom udało się wygospodarować większą przestrzeń i lepsze poczucie przestronności wnętrza dla pasażera siedzącego z przodu, który dysponuje większą ilością miejsca na nogi i ma zapewnioną lepszą widoczność do przodu.

Deska rozdzielcza jest podzielona na dwa obszary – górny, w którym znajduje się zamontowany pionowo ekran dotykowy systemu multimedialnego i dolny, w którym mieszczą się elementy sterowania sprzętem audio oraz układem ogrzewania i wentylacji. Konsola środkowa jest delikatnie zwrócona w stronę kierowcy, co ułatwia widoczność elementów sterowania i czyni obsługę bardziej komfortową. Kabina Cee’da jest wykonana z większej liczby miękkich w dotyku elementów, które subtelnie podkreślają wyższą jakość wykonania i sprawiają, że w kabinie Cee’da przebywa się przyjemnie. Sporo powierzchni jest wykończonych w sposób imitujący metal lub satynowy chrom. Nabywcy będą mieli do wyboru szeroką gamę tkanin wysokiej jakości oraz skór – syntetycznych i naturalnej. W opcji będą również oferowane pokryte skórą kierownica i dźwignia zmiany biegów.

Nowy Cee’d, skonstruowany na nowej płycie podłogowej „K2”

Nowa Kia Cee’d jest o 20 mm szersza (szerokość auta wynosi 1.800 mm) i 23 mm niższa (wysokość – 1.447 mm) niż model poprzedniej generacji. Nie zmienił się rozstaw osi, który mierzy 2.650 mm. O 20 mm skrócono zwis przedni (do 880 mm) i o tyle samo wydłużono tylny (do 780 mm). Dzięki nowej płycie podłogowej nie tylko wnętrze nowego Cee’da jest przestronniejsze, ale także bagażnik, którego pojemność wynosi 395 litrów. Nowy Ceed oferuje kierowcy niższą pozycję za kierownicą, a pasażerom – większą przestrzeń na wysokości ramion z tyłu oraz więcej miejsca nad głową z przodu.

Nowy układ jezdny

Układ jezdny nowego Cee’da dostosowano do specyfiki europejskich dróg i kierując się upodobaniem europejskich nabywców. Pod względem właściwości jezdnych, precyzji prowadzenia i przyjemności z jazdy nowy Cee’d podnosi poprzeczkę ustawioną wysoko już przez poprzednika. Nowy, niezależny układ zawieszenia i nowy, szybszy układ kierowniczy zapewniają natychmiastowe reakcje na komendy wydawane kierownicą. Właściwości jezdne samochodu dopracowywano na drogach o różnej jakości nawierzchni. Wszystko po to, aby kierowca w każdych warunkach miał kontrolę nad samochodem, którego nadwozie bardzo stabilnie zachowuje się podczas jazdy przez zakręty. Nowy Cee’d odznacza się także stabilnym zachowaniem w czasie jazdy z wyższą prędkością. Nowe zawieszenie auta świetnie tłumi przy tym wszelkiego rodzaju nierówności i zapewnia bardzo dobrą izolację kabiny od drgań.

Zobacz również:   Opel Insignia Grand Sport

Silniki i skrzynie biegów

W celu zaspokojenia potrzeb i oczekiwań zróżnicowanej grupy nabywców, Kia będzie oferować nowego Cee’da z szeroką gamą silników do wyboru. Wśród benzynowych jednostek napędowych do wyboru znajdą się: najnowsza odmiana popularnego 1-litrowego silnika T-GDi (turbodoładowanego i z bezpośrednim wtryskiem paliwa) o mocy 120 KM oraz nowy 1,4-litrowy silnik T-GDi, który w ofercie silników zastąpi jednostkę napędową GDI o pojemności 1,6 l. Pomimo mniejszej pojemności skokowej nowy silnik T-GDi z rodziny „Kappa” dysponuje maksymalną mocą 140 KM, czyli o 4% większą niż silnik 1,6-litrowy. Dzięki turbosprężarce jednostka napędowa 1.4 T-GDi generuje maksymalny moment obrotowy w szerszym zakresie prędkości obrotowej niż wolnossący silnik 1.6 GDI, co sprawia, że w czasie jazdy nowy Cee’d odznacza się większą dynamiką w różnych sytuacjach na drodze i jednocześnie emituje mniej szkodliwych substancji. 100-konna, 1,4-litrowa jednostka napędowa MPi z wielopunktowym wtryskiem paliwa również będzie oferowana.

Ceed trzeciej generacji będzie także dostępny z nowym silnikiem wysokoprężnym o symbolu „U3”, który przez inżynierów firmy Kia został tak zaprojektowany, aby bez problemu mógł spełnić rygorystyczne wymagania określone przez najnowszą normę emisji spalin – Euro 6d TEMP. Nową 1,6-litrową jednostkę napędową CRDi (z bezpośrednim wtryskiem typu common-rail) wyposażono w katalizator SCR (Selective Catalytic Reduction) w celu znacznego zmniejszenia emisji spalin.

Nowy silnik emituje mniej dwutlenku węgla, cząstek stałych i NOx w porównaniu z wcześniejszymi silnikami Diesla, które Kia stosowała w swoich modelach. Ta jednostka napędowa będzie dostępna w dwóch wariantach mocy (115 KM i 136 KM), które generują identyczny maksymalny moment obrotowy o wartości 280 Nm. Z tym silnikiem pod maską Ceed będzie emitował mniej niż 110 g/km dwutlenku węgla według nowej procedury testowej WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure). Każdy silnik będzie współpracował z sześciobiegową przekładnią mechaniczną, a nowy 1,4-litrowy T-GDi i 1,6-litrowe turbodiesle CRDi będą oferowane także z siedmiobiegową przekładnią dwusprzęgłową produkcji Kia.

System wybory trybu jazdy Drive Mode Select

System wyboru trybu jazdy (Drive Mode Select) pozwoli dostosować reakcje wybranych podzespołów nowego Ceeda do stylu jazdy kierowcy. Tryby dostępne do wyboru to Normal oraz Sport. W każdym z nich zmienia się nie tylko siła wspomagania układu kierowniczego, ale również szybkość reakcji silnika na gaz. Tryb Normal pozwala oszczędzać paliwo i sprawia, że nowego Ceeda prowadzi się bardzo lekko. W trybie Sport silnik szybciej reaguje na gaz, co przekłada się na lepsze przyspieszenie auta zarówno ze startu zatrzymanego, jak i podczas jazdy. W tym trybie wspomaganie układu kierowniczego jest słabsze, co przekłada się na bardziej precyzyjne prowadzenie i zapewnia kierowcy lepsze wyczucie kontaktu kół z nawierzchnią.

Lane Following Assist po raz pierwszy w modelach Kii

Nowy Ceed będzie pierwszym modelem marki Kia sprzedawanym w Europie, dostępnym z systemem utrzymywania auta na pasie ruchu (Lane Following Assist), czyli jedną z tych nowinek technologicznych, które zapewniają drugi poziom jazdy autonomicznej. System Lane Following Assist obserwuje pojazdy jadące przed Ceedem, a także te, które znajdują się przed nim na sąsiednich pasach ruchu, aby w czasie jazdy przy dużym natężeniu ruchu zachować bezpieczny odstęp od poprzedzającego pojazdu. System ten wykrywa również poziome oznakowanie dróg, aby utrzymać Ceeda na pasie ruchu. Lane Following Assist kontroluje przyspieszenie, hamowanie i prowadzenie auta w zależności od prędkości jazdy samochodów znajdujących się z przodu. Do zachowania bezpiecznej odległości od poprzedzającego pojazdu system wykorzystuje czujniki, które działają w zakresie prędkości od 0 do 130 km/h.

Kolejnymi systemami oferowanymi do nowego Ceeda są aktywny tempomat z funkcją Stop&Go oraz systemy: monitorowania martwego pola widzenia lusterek i ostrzegania o pojazdach zbliżających się z boku, wspomagający zmianę pasa ruchu i minimalizujący ryzyko zajechania drogi (Blind Spot Collision Warning), ostrzegania przed kolizją przy wyjeździe z miejsca parkingowego tyłem (Rear Cross-Traffic Collision Warning), wspomagania parkowania (Smart Parking Assist) i rozpoznawania pieszych z ostrzeżeniami wysyłanymi poprzez kierownicę (w wypadku działania Forward Collision-Avoidance Assist).

Produkcja nowego Ceeda rozpocznie się w drugim kwartale tego roku w zakładach Kia w Żylinie na Słowacji. Do sprzedaży w Europie nowy Ceed trafi pod koniec pierwszej połowy roku. Podobnie jak inne modele również nowy Ceed będzie objęty 7-letnią gwarancją (do 150.000 km).

Leave a Reply