[TEST] Dacia Duster 1,5 dci 110 4×4 Prestige

Kiedy w 2010 roku Duster  trafił do sprzedaży, chyba nikt nie spodziewał się tego, że będzie najczęściej wybieranym SUVem w Polsce, praktycznie powtarzając w ten sposób sukces Nissana Qashqai-a. W 2014 przeprowadzony został facelifing poprawiający niedoskonałości pierwszej wersji rumuńskiej terenówki.

Czym jest Duster?

Jest to budżetowy SUV segmentu C. Miałem napisać Crossover, lecz po jazdach testowych z pełną odpowiedzialnością mogę go nazwać terenówką. Zresztą wygląda jak terenówka z napompowanymi nadkolami z prześwitem 21 cm. Robi dobre pierwsze wrażenie.

Duster (14)

Czy jest naprawdę budżetowy?

Tak. Ceny zaczynają się już od 39 900 zł za najprostszą wersję Duster i kończą na 80 000 zł za tę najbogatszą z silnikiem diesla, napędem 4×4 i ze wszystkimi akcesoriami dodatkowymi. Swoją „budżetowość” samochód pokazuje po jakości plastików, z których wykonane są m.in. deska rozdzielcza i obudowa kluczyka. Może są ładne, ale są też podatne na zarysowania. Jeśli miałbym kupić Dustera dla siebie, nie wybrałbym oryginalnych dywaników, a szukałbym jakichś nieoryginalnych lub wybrał welurowe. Zaoszczędzono również na możliwościach ustawienia kierownicy. Można regulować tylko jej wysokość, co może przeszkadzać niektórym kierowcom.  Ponadto Dacia we wszystkich swoich modelach oferuje trochę archaiczny sposób regulacji wysokości świateł poprzez linkę. W dziwnym miejscu umieszczono też joystik do regulacji lusterek bocznych – pod dźwignią hamulca ręcznego. Nieciekawie wygląda też wygłuszenie samochodu. Jazda z prędkościami autostradowymi będzie uciążliwa dla uszu.

Duster (15)

Były wady, a może jakieś plusy?

Największym plusem Dustera jest nowe, przyzwoicie wyglądające wnętrze. Sterowanie szybami nareszcie jest na drzwiach bocznych zamiast w konsoli centralnej. Pojawiły się także nowe schowki oraz eleganckie zestawy zegarów. Mojemu pasażerowi bardzo pasował wygodny fotel. Miejsca z tyłu jest dostatecznie dużo. Myślę, że kolejnym plusem jest system multimedialny MediaNav. Kosztuje 1990 zł, a oferuje 7-calowy ekran, nawigację, radio, USB, AUX, BT. Brak w nim odtwarzacza CD, co jednak nie stanowiło dla mnie problemu. System audio gra poprawnie. Zaskoczyła mnie szybko i sprawnie działająca klimatyzacja, której regulacja jest niestety jedynie manualna. Kolejnym plusem są duże lusterka boczne pomagające w manewrowaniu. Dodatkowym luksusem Dustera są dwa wyjścia 12V i maska podnoszona na teleskopach.

Duster (19)

Wyjedziesz nim w teren?

Zdecydowanie tak, a emocje, które dostarczy ci Duster będą tylko pozytywne (oczywiście, jak nie przesadzisz i nie rozbijesz się o drzewa w lesie albo nie spadniesz z hałdy ). Duster ma kilka zalet, które są przydatne w terenie, mianowicie prześwit wynoszący około 210 mm, krótkie zwisy (822/820 mm), bardzo przyzwoite kąty najazdu (30 stopni) i zjazdu (36 stopni). Przejechałem nim ponad 100 km po polnych ścieżkach oraz grząskim piachu i jedynie czego nie udało mi się dokonać był wjazd pod piaskową górę, z którą bez problemu poradziłyby sobie dobrze przystosowane terenówki. Silnik diesla w połączeniu z krótką skrzynią zastępującą reduktor doskonale radzi sobie w tym samochodzie. Spalania w terenie nie liczyłem, ale trzeba wziąć pod uwagę, że będzie na poziomie 10 l/100 km i więcej.

Duster (12)

A co z jazdą poza terenem zabudowanym?

Silnik 1,5 dCi 110 KM z napędem 4×4 posiada krótsze przełożenia biegów niż wersja 4×2, przez co jazda z prędkością autostradową może okazać się trochę za głośna. Wpływ na to ma duży współczynnik Cx równy 0,42 oraz szum opon. Najprzyjemniej prowadziło mi się go z prędkością około 90 km/h. Jeśli miałbym wybierać podróż autostradą lub ekspresówką ustawiłbym tempomat na prędkość 110 km/h. Dalsze zwiększanie prędkości spowoduje znacznie większe spalanie oraz hałas w samochodzie. Do szybkiej jazdy nie zachęca również mało precyzyjny układ kierowniczy oraz przechylające się nadwozie. W czasie dłuższej jazdy może przeszkadzać brak miejsca na prawe kolano. Zawieszenie sprawdza się na wszelkiego rodzaju dziurach i nierównościach, których nie brakuje na polskich drogach. Spalanie w trasie zanotowałem na poziomie 5,8 l/100 km.

Duster (23)

Duster w mieście?

Dzięki temu, że przednia szyba jest praktycznie postawiona pionowo, a w samochodzie siedzimy wysoko, widoczność jest bardzo dobra. Z kolei patrzenie w tył jest ograniczone. Przydałaby się kamera cofania, której niestety nie ma nawet w opcji do systemu MediaNav. Duże lusterka boczne w pewnym stopniu starają się nadrobić braki. Duży prześwit i dobre kąty natarcia pozwalają na podjeżdżanie pod wysokie krawężniki. W ruchu miejskim Duster spalał 7 l/100 km.

Zobacz również:   [TEST] Renault Express Van 1.3 TCe 100 Pack Clim

Duster (3)

Co z bagażnikiem?

W wersji 4×2 bagażnik zmieści do 475 l, a w wersji 4×4 do 408 litrów, co jest spowodowane tym, że zawieszenie i przełożenie napędu zabrało 67 l miejsca bagażowego. Po rozłożeniu tylnych siedzeń będziemy mieli do dyspozycji już 1570-1636 litrów. Co ciekawe, w wersji 4×4 podłoga po rozłożeniu jest płaska. Tylna kanapa jest dzielona 1/3 – 2/3. W wersji ph II nie znajdziemy już rolety, na którą bardzo narzekali właściciele Dusterów. Teraz mamy do dyspozycji pokrywę dzieloną na dwa, która zasłania nam bagaże.

Duster (21)

Czy kupiłbym testowanego Dustera?

Jeśli byłbym rolnikiem, wędkarzem, leśniczym, budowlańcem, mieszkał w lesie lub przy drogach ostatniej kategorii odśnieżania, to tak. Ceny Dustera zachęcają do odwiedzenia salonu, ale po chwili może okazać się, że twoja wersja będzie kosztować co najmniej 51 900 zł i więcej. Podstawowa wersja niczego ciekawego sobą nie oferuje. Wybór zaczyna się co najmniej od wersji Ambiance. Jeśli miałbym wybierać zastanawiałbym się nad wersją Laureate lub Prestige. Warto wybrać system Media Nav z mapami Polski lub Europy oraz tempomat. Miłym dodatkiem są również podgrzewane siedzenia i skórzane fotele. Wybierając Dustera z napędem 4×4 zaoszczędzimy co najmniej 20 tys. zł w stosunku do konkurencji.

Jeśli chcesz się dowiedzieć o tym modelu, zapraszam na forum www.daciaklub.pl .

Testowana wersja: Prestige 1,5 dCi 110 4WD z pakietem Adventure (osłona rurowa zderzaka przedniego, dodatkowe progi, dywaniki gumowe)

Cena: 79 000zł.

Fot: Maciej Kukiełka, Rafał Lipiński

Galeria Dacia Duster 1,5 dci 110 4×4 Prestige


Materiał edytowany przez: Aleksandra Chyła

 

 

 

 

Leave a Reply