[TEST] Toyota RAV4 2,0 D-4D 124 M/T AWD PREMIUM

Nikt nie spodziewał się, że zaprezentowana 21 lat temu w Genewie pierwsza generacja Toyoty Rav4 będzie jednym z bestsellerów marki, a zarazem pionierem nowej klasy samochodów. Było to małe 3-drzwiowe auto o wyglądzie terenówki, lecz w przeciwieństwie do innych samochodów terenowych oparty o konstrukcję samonośną (a nie ramową). Nazwa samochodu wzięła się od skrótu Recreational Active Vehicle with 4 Wheel-Drive. Rav4 była jednym z pierwszych SUVów na rynku światowym. Samochód został dobrze przyjęty i wkrótce pojawiła się 5-drzwiowa wersja.

Rav4JB001
Fot. Jakub Baltyn

4 generacja Rav4

Testowany przez nas samochód to już czwarta generacja modelu Rav4. Jego produkcja rozpoczęła się w 2013 roku i w porównaniu do pierwszej generacji, z małego, 3,69 metrowego miejskiego SUVa stał się na przestrzeni lat SUVem klasy średniej mierzącym 4,57 m długości, 1,845 m szerokości i 1,66 m wysokości. Rozstaw osi zawiera się pomiędzy Aurisem a Avensisem i wynosi 2,66 m. Toyota Auto Park Lublin udostępniła nam Rav4 w wersji Premium z Pakietem 20th Anniversary z silnikiem o zapłonie samoczynnyn (diesel) 2,0 D-4D o mocy 124 KM.

Rav4JB008
Fot. Jakub Baltyn

Stylistyczne nawiązania

Stylistyka Rav4 nawiązuje do modelu Auris. Samochód charakteryzuje się długimi, ostrymi liniami. Linia boczna opiera się na wcześniejszej generacji Rav4. W tylnej części samochodu znajduje się duża lotka powiększająca długość dachu. Jadąc za Rav4 widzimy duże, „wyłupiaste” reflektory. Dodatkowo wygląd auta podkreślają srebrne listwy. Jednak porównując go z innymi konkurencyjnymi modelami nie zauważymy szaleństwa stylistycznego, np. takiego jak w Lexusie NX.

Rav4JB004
Fot. Jakub Baltyn

Charakterystyczny parapet

Wnętrze w nowej generacji Rav4 zostało zaprojektowane w oparciu o platformę Avensisa, dzięki czemu samochód wyraźnie zyskuje na przestronności i pojemności bagażnika. Po zajęciu miejsca w Rav4 zauważamy na desce rozdzielczej charakterystyczny parapet obity skórą, który dzieli ją na dwa poziomy. Dolna część jest trochę zaciemniona. Krótką chwilę zajmuje zapoznanie się ze znajdującymi się tam przyciskami i gniazdami, m.in. Sport, podgrzewania foteli, wyjść AUX i IN oraz dwoma wyjściami 12V. W górnej części mamy system Multimedialny Toyota Touch 2 z dużymi fizycznymi guzikami, który został zaczerpnięty z Toyoty Auris. Obsługa systemu nie sprawia żadnych trudności. Pod nawigacją, na „parapecie” mamy panel dwustrefowej klimatyzacji automatycznej.

Rav4JB014
Fot. Jakub Baltyn

Japoński plastik

Deska rozdzielcza jest zrobiona z wysokiej jakości „japońskiego plastiku”. Część elementów pomalowano na kolor srebrny, który imituje wstawki z aluminium. Testowana wersja dodatkowo wyposażona jest w pakiet skórzany w kolorze Terracotta, który dodaje wnętrzu elegancji.

Rav4JB019
Fot. Jakub Baltyn

Schowki na pokładzie Rav4

Po stronie pasażera na desce rozdzielczej znajdują się dwa schowki. Pierwszy nad parapetem to schowek typu otwartego, który jest płytki i służy raczej do przechowywania małej butelki z wodą lub telefonu. Drugi, zamykany  pod parapetem o normalnych wymiarach zapewniający dużo miejsca na najpotrzebniejsze rzeczy.

Rav4JB026
Fot. Jakub Baltyn

Doskonałe czucie drogi zapewnia dobrze wyprofilowana trójramienna kierownica, którą wyśmienicie trzyma się w rękach. Drzwi wykończone są twardym plastikiem, który częściowo pokryty jest skórą, znajdziemy tam także ,,skrytkę”. Pomiędzy pasażerem, a kierowcą mamy do dyspozycji tunel składający się z pojemnego schowka (a zarazem podłokietnika). Znajdują się tam jeszcze dwa uchwyty na duże kubki oraz dwie tacki. Jedna tacka jest prostokątna i  przeznaczona dla 5-calowego telefonu, druga trójkątna, która jest głębsza ale też mniejsza.

Rav4JB015
Fot. Jakub Baltyn

Dużo miejsca

Przednie fotele są duże i wygodne. W najbogatszej wersji możemy regulować je elektrycznie. Zajęcie optymalnego miejsca za kierownicą nie będzie wielkim problemem. Ogromną zaletą Rav4 jest przestrzeń na tylnych siedzeniach oraz regulowany kąt tylnych oparć, który pozwoli pasażerom komfortowo podróżować podczas długich wypraw. Trzecia osoba siedząca z tyłu doceni brak tunelu środkowego. Mamy tam do dyspozycji podłokietnik z dwoma miejscami na kubeczki, a w drzwiach głębokie schowki, do których możemy włożyć 1,5 litrowe butelki z wodą. Nie mogło też zabraknąć miejsca do montażu fotelików dziecięcych typu ISOFIX.

Rav4JB022
Fot. Jakub Baltyn

Bagażnik o pojemności

Bagażnik o pojemności 547 litrów jest duży i przestronny. Po rozłożeniu tylnych siedzeń uzyskamy aż 1746 litrów i płaską podłogę. Wielkość bagażnika możemy regulować tylną kanapą, która jest odchylana. W środku znajduje się siatka pomagająca zagospodarować przestrzeń tak, aby ładunek nie przemieszczał się podczas jazdy lub służyć jako przegroda. Przydatnym elementem wyposażenia jest elektrycznie zamykany bagażnik. Maksymalną wysokość otwierania możemy regulować tak, by dało się rozłożyć w niskich pomieszczeniach. Największą wadą elektrycznie zamykanego i otwieranego bagażnika jest to, iż musimy go otwierać ręcznie naciskając guzik na kluczyku czy na klapie.Nie ma on wbudowanego np. czujnika pozwalającego wzbudzić mechanizm w przypadku, kiedy mamy zajęte ręce. W bagażniku znalazło się także miejsce na pełnowymiarowe koło zapasowe.

Rav4JB029
Fot. Jakub Baltyn

Silnik D-4D

Zobacz również:   [TEST] Renault Kadjar 1.3 TCe 160 EDC Intens

Testowany samochód został wyposażony w dwulitrowego diesla D-4D z napędem na cztery koła przenoszony przez sześciobiegową manualną skrzynię biegów. Silnik osiąga 124 KM przy 3600 obr./min oraz 310 Nm przy 1600-2400 obr./min.

Taka moc przy masie 1585 kg może wydawać się niewystarczająca, ale w rzeczywistości silnik sprawdza się w zupełności podczas codziennej jazdy. W ruchu miejskim samochód jest trochę ospały, co prawdopodobnie spowodowane jest długimi przełożeniami skrzyni biegów. Takimi aby prędkość obrotowa na 6-biegu przy 120 km/h wynosiła 2500obr./min, gdyż samochód przy obrotach powyżej 3000 robi się dość głośny. Niestety podczas jazdy autostradowej nie uświadczymy takiej ciszy jak w Avensisie. Wybierając wersję z dwulitrowym silnikiem Diesla nie ma możliwości wyboru automatycznej skrzyni biegów.

Rav4JB032
Fot. Jakub Baltyn

Spalanie Rav4 D-4D

W mieście spalanie będzie wynosić do 8l/100 km, a podczas spokojnej jazdy może nawet osiągnąć 5 l/100 km. Przy stałej jeździe 120 km/h na drodze ekspresowej średnie spalanie wyniosło 6,7 l/100 km, i w tych warunkach 60 litrowy bak powinien wystarczyć na niecałe 900 km.

Rav4JB031
Fot. Jakub Baltyn

Raczej sztywne zawieszenie

Samochód ma sztywnie zestrojone zawieszenie. Prowadzi się przyjemnie, ma jednak tendencję do podsterowności, ze względu na ciężki silnik Diesla. Rav4 w czasie jazdy będzie nas informował o wszystkich nierównościach na drodze. Skok zawieszenia jest tak ustawiony, aby komunikować kierowcę o każdej zmianie nawierzchni czy głębokości dziury. Nie uświadczymy uczucia płynięcia na nierównej drodze, takiego jak w Dusterze, przez co nie uśpimy naszej czujności i będziemy dużo pewniej prowadzić samochód. Pojazd przy prędkościach autostradowych jest podatny na boczne podmuchy wiatru. W mieście może okazać się, że deklarowany promień zawracania wynoszący 11 m wynosi trochę więcej.

Rav4MK035
Fot. Maciej Kukiełka

Cena Rav4

Ceny nowego Rav4 zaczynają się od 98900 zł. Testowana wersja PREMIUM z Pakietem 20th Anniversary (od 2015 roku nosi nazwę Executive) z pakietem skórzanym, który polecam wynosi 137600 zł bez rabatów. Za tę cenę uzyskamy komfortowego SUVa, ze sprawdzonym silnikiem diesla i nowoczesnym systemem przełączania napędu z dwóch na cztery koła. Pomoże to uzyskać więcej przyczepności w krytycznych sytuacjach.

Galeria Toyota RAV4 2,0 D-4D 124 M/T AWD PREMIUM


 

 

 

 

Artykuł edytowany przez Ilonę Standela.

2 KOMENTARZE

Leave a Reply