Alpine A110 CUP

Poprzedni
Następny

Samochód wyścigowy w każdym calu

W poszukiwaniu precyzji i skuteczności działania układu jezdnego

 Produkowane w zakładach Alpine w Dieppe jednobryłowe nadwozia Alpine A110 Cup są zmodyfikowane, by dostosować je do odmiennej geometrii zawieszenia, obniżyć wysokość nadwozia (-40 mm), umożliwić zamocowanie klatki bezpieczeństwa i przystosować sztywność konstrukcji do przeciążeń spotykanych w jeździe wyczynowej. Dotyczy to szczególnie tych, które powodują wysoką przyczepność do nawierzchni uzyskiwaną dzięki oponom typu „slick”. Projekt samochodu opracowany został we współpracy firmy Signatech z Renault Sport Racing, która wniosła do jego realizacji swoje doświadczenie i narzędzia obliczeniowe.

W komorze silnika modyfikacje dotyczyły specjalnego sposobu montażu podłużnic. Te wykrawane z bloku aluminium elementy połączone z tylną częścią klatki bezpieczeństwa umożliwiły wyższe usytuowanie punktów mocowania górnych wahaczy trójkątnych. Dolne wahacze zamocowane są do dwóch części ramy szczątkowej, łączonych mechanicznie i spawanych, podtrzymujących jednostkę napędową.

W przedniej części modyfikacje objęły montaż ramy o połączeniach mechanicznych i spawanych oraz płyt mocujących górne wahacze trójkątne. Dostarczane przez firmę Öhlins cztery sprężyny zespolone z amortyzatorami mają regulację siły sprężania i rozprężania. Podobnie jak samochód seryjny, Alpine A110 Cup jest wyposażony w opony Michelin. Bieżniki typu „slick” lub rzeźbione są opracowane dla zapewnienia równowagi między wysokimi osiągami a trwałością opony.

Bez kompromisu w dziedzinie bezpieczeństwa

 Bezpieczeństwo czynne i bierne samochodu Alpine A110 Cup było przedmiotem szczególnej uwagi konstruktorów. Chcąc sprostać wyzwaniu, które polegało na  wbudowaniu stalowej klatki bezpieczeństwa do aluminiowego podwozia, inżynierowie i technicy opracowali niespotykaną dotychczas technikę. Już na etapie montażu nadwozia w Dieppe, w jego konstrukcję wmontowywane są stalowe płyty mocowane przy użyciu specjalnego kleju, a następnie przykręcane śrubami i zabezpieczane antykorozyjnie w procesie kataforezy. Płyty te służą później jako punkty kotwiczenia stalowych rur chroniących kierowcę.

Gotowe do startu Alpine A110 Cup jest dostarczane z kompletem wysokiej klasy wyposażenia, które decyduje o bezpieczeństwie. Są to m.in.: specjalny fotel kubełkowy marki Sabelt ze zintegrowanym systemem ochrony głowy, sześciopunktowe pasy bezpieczeństwa kompatybilne z systemem HANS, automatyczna gaśnica, suchy akumulator, wyłącznik prądu.

Tak jak w seryjnym samochodzie Alpine A110, układ hamulcowy pochodzi z firmy Brembo. Sześciotłoczkowe zaciski najnowszej generacji wykonane z jednolitego bloku magnezu współpracują z imponujących wymiarów tarczami wentylowanymi o średnicy 355 mm (przód) i 330 mm (tył). Alpine A110 Cup jest wyposażone w system ABS i układ zapobiegający poślizgowi z funkcją regulacji działania i możliwością całkowitego odłączenia.

Zobacz również:   Kultowy Citroen 2CV licytowany dla WOŚP

Specjalna skrzynia biegów, silnik seryjny

Pod maską Alpine A110 Cup znajduje się seryjny silnik turbodoładowany o pojemności 1,8 litra z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Po zastosowaniu specjalnego filtra powietrza oraz wyczynowego układu wydechowego, moc wersji Cup wzrosła do 270 KM (+18 KM) przy niezmienionym momencie obrotowym wynoszącym 320 Nm.

Za elektroniczne sterowanie pracą jednostki odpowiada komputer Magneti-Marelli SRG 140 najnowszej generacji, który wyposażony jest również w system zbierania danych o pracy silnika i układu jezdnego.

Silnik współpracuje z sekwencyjną skrzynią biegów o sześciu przełożeniach, opracowaną specjalnie dla tego samochodu w ramach partnerskiej współpracy firmy Signatech i 3MO. Skrzynia ma samoblokujący mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu.

Poprzedni
Następny

Leave a Reply