Druga generacja Nissana Leaf

Nissan zaprezentował 6 września nowego Nissana LEAF — samochód elektryczny przeznaczony dla masowego odbiorcy, wizytówkę wizji inteligentnej mobilności marki.

W pełni elektryczny i wyposażony w innowacyjne rozwiązania techniczne nowy LEAF jest pierwszym modelem Nissana w Europie, w którym zaoferowany zostanie pionierski system wspomagający kierowcę. Samochód będzie również wyposażony w technologię e‑Pedal umożliwiającą sterowanie napędem i hamulcami w zupełnie nowy sposób.

Zasięg nowego Nissana LEAF zwiększył się do 378 km* na jednym ładowaniu. Nowa generacja modelu charakteryzuje się też elegancką stylistyką nadwozia i wnętrza.

Sprzedaż nowego Nissana LEAF rozpocznie się w Europie w styczniu 2018 r.

Nowy Nissan LEAF jest wizytówką wizji inteligentnej mobilności Nissana, która jest głównym filarem strategii marki” – powiedział Hiroto Saikawa, prezes i dyrektor generalny firmy Nissan. „Nowy Nissan LEAF ze zwiększonym zasięgiem na jednym ładowaniu, w połączeniu z technologią autonomicznej jazdy, taką jak ProPILOT Park, i z prostą obsługą systemu e-Pedal wzmacnia pozycję Nissana jako lidera rynku samochodów elektrycznych oraz ekspansję samochodów elektrycznych w ujęciu globalnym. LEAF jest także zapowiedzią rozwiązań, które będą stosowane w przyszłych modelach Nissana”.

Inteligentna mobilność według Nissana to koncepcja zakładająca zmianę dotyczącą sposobu prowadzenia pojazdu oraz rozwinięcie roli samochodu, który w przyszłości powinien stać się czymś więcej niż tylko prostym środkiem transportu. Koncepcja ta określa plany Nissana w zakresie sposobu prowadzenia pojazdów, źródła ich napędu oraz integracji ze społeczeństwem.

Nowy Nissan LEAF to przykład zastosowania inteligentnej mobilności w praktyce, w modelu wyposażonym w pionierski system wspomagający kierowcę ProPILOT, zaawansowany, w pełni elektryczny zespół napędowy oraz funkcję komunikowania się z budynkami, do których jest podłączony, a nawet ich zasilania.

Inteligentna energia według Nissana: e‑powertrain

Najważniejszym elementem koncepcji inteligentnej energii w nowym Nissanie LEAF jest e‑powertrain, czyli elektryczny zespół napędowy, który oferuje wyższe niż w poprzednim modelu osiągi dzięki lepszej efektywności energetycznej, wyższemu momentowi obrotowemu i większej mocy. Uzupełnieniem nowego zespołu napędowego jest zaawansowany akumulator litowo-jonowy, który charakteryzuje się wyższą mocą i zdolnością magazynowania energii.

Dzięki podniesionej efektywności energetycznej nowy elektryczny zespół napędowy oferuje imponujące, liniowe przyspieszenie, rozwijając moc 110 kW (150 KM). Moment obrotowy wzrósł do 320 Nm, co skutkuje lepszym przyspieszeniem.

Zasięg nowego Nissana LEAF wydłużył się do 378 km (wg nowego europejskiego cyklu jazdy NEDC) na jednym ładowaniu. Dla tych, którzy chcieliby pokonywać jeszcze dłuższe trasy bez wizyty na stacji ładowania, Nissan wprowadzi do sprzedaży pod koniec przyszłego roku droższą wersję, o zwiększonej mocy i większej pojemności akumulatorów. Wersja ta będzie zapewniała jeszcze większy zasięg, odpowiadając na potrzeby jeszcze bardziej wymagających klientów.

Inteligentna jazda według Nissana: technologia służąca zwiększeniu przyjemności z jazdy, poprawie bezpieczeństwa i ograniczeniu stresu

Nowy Nissan LEAF jest wyposażony w trzy główne technologie inteligentnej jazdy. Pierwszą z nich jest zaawansowany system wspomagający kierowcę ProPILOT. Ułatwia on jazdę jednym pasem autostrady, uwalniając kierowcę od stresu i sprzyjając relaksowi za kierownicą.

Drugi system to ProPILOT Park, który zmieni podejście kierowców do parkowania. Po aktywacji systemu przejmuje on kontrolę nad kierowaniem, przyspieszaniem, hamowaniem i wyborem przełożenia, aby automatycznie wprowadzić samochód na stanowisko parkingowe. Dzięki niemu kierowcy będą mogli parkować bez stresu i bardziej precyzyjnie.

Trzecie rozwiązanie to e-Pedal — rewolucyjna technologia, która zmieni sposób prowadzenia samochodu. Umożliwia ona ruszanie, zwiększanie i zmniejszanie prędkości oraz zatrzymywanie się poprzez samo operowanie pedałem przyspieszenia. Przy całkowicie zwolnionym pedale przyspieszenia układ odzyskiwania energii i hamulce cierne są włączane automatycznie, doprowadzając stopniowo do całkowitego zatrzymania się samochodu. Pojazd pozostaje nieruchomy — nawet na wzniesieniu — dopóki pedał przyspieszenia nie zostanie ponownie wciśnięty. e-Pedal umożliwia kierowcy czerpanie maksymalnej przyjemności z jazdy, gdy pozwala na to sytuacja na drodze.

W razie potrzeby gwałtownego zahamowania należy użyć konwencjonalnego pedału hamulca.

Inteligentna integracja według Nissana: podłączenie akumulatora do ogólnodostępnej infrastruktury

Pionierska wizja potencjału samochodów elektrycznych nie kończy się na źródle energii zasilającym nowego Nissana LEAF. Akumulator z tego samochodu może być bowiem wykorzystywany jako mobilne źródło energii.

Technologia Vehicle-to-Grid (V2G) pozwala na dwukierunkowy przepływ energii, a tym samym pełną integrację samochodów elektrycznych z siecią elektroenergetyczną. Pomaga ona także we wchłonięciu energii z mniej przewidywalnych źródeł odnawialnych przez sieć elektroenergetyczną poprzez lepsze zintegrowanie i zwiększenie opłacalności eksploatacji tych źródeł. Właściciele elektrycznych Nissanów mogą podłączać swoje auta do sieci elektroenergetycznej, aktywnie uczestnicząc w dostarczaniu energii i uzyskując z tego tytułu dodatkowy dochód. Po wprowadzeniu technologii V2G na dużą skalę może ona stać się czynnikiem „zmieniającym zasady gry” dla właścicieli samochodów elektrycznych Nissana, którzy staną się aktywnymi uczestnikami rynku energii.

Budowanie społeczeństwa funkcjonującego zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju wymaga codziennego dokonywania lepszych wyborów. System magazynowania energii xStorage wykorzystuje zbiorowe doświadczenie branży w celu poprawy efektywności i proekologicznej racjonalizacji zużycia energii. xStorage Home magazynuje energię w tych porach doby, kiedy energia jest najtańsza, oraz kontroluje sposób i czas jej zużywania, pomagając klientom w uzyskaniu oszczędności i usprawnieniu całego systemu energetycznego. W ramach systemu w jednym module zintegrowane są wszystkie urządzenia oraz oprogramowanie do zarządzania i magazynowania energii na potrzeby gospodarstwa domowego. xStorage Home może pobierać energię z sieci lub ją do niej oddawać, co zapewnia większą elastyczność wykorzystywania źródeł odnawialnych i upowszechnia korzystanie z generowanej przez nie energii.

Zobacz również:   Nowe MINI John Cooper Works Cabrio

Klienci mogą też korzystać z nowo zaprojektowanego interfejsu w aplikacji New Nissan LEAF na smartfony, która pozwala im monitorować stan naładowania pojazdu, wyszukać najbliższą stację ładowania oraz zaprogramować ogrzanie lub schłodzenie wnętrza przed podróżą.

Stylistyka nadwozia: elegancja sylwetka z „technologicznym” zacięciem

Stylistyka nowego Nissana LEAF nawiązuje do przyszłościowego podejścia firmy Nissan. Inspiracją dla sylwetki pojazdu był koncepcyjny model IDS, zaprezentowany na Salonie Samochodowym w Tokio w 2015 r.

Z przodu nadwozia znalazł się charakterystyczny motyw litery V, znany z innych światowych bestsellerów Nissana, takich jak X‑Trail, czy europejski faworyt, Qashqai. Sam grill jest natomiast niebieski, co stanowi nowy znak rozpoznawczy elektrycznych Nissanów. Dach, który zdaje się unosić w powietrzu, dodaje elegancji i wzmaga wrażenie ruchu. Smukłe reflektory LED mają charakterystyczny dla Nissana kształt bumerangu.

Stylistyka wnętrza: bardziej eleganckie, minimalistyczne i stonowane

Kabina nowego Nissana LEAF również przeszła gruntowną modernizację w kierunku wysmakowanego minimalizmu. Zastosowano w niej materiały w lepszym gatunku oraz poprawiono jakość spasowania i wykończenia poszczególnych elementów, aby klimat wnętrza odpowiadał wrażeniom z jazdy.

Kierowca i pasażerowie od razu zauważą i docenią charakterystyczne niebieskie przeszycia na fotelach, desce rozdzielczej i kierownicy oraz nowy wygląd 7‑calowego kolorowego (TFT) ekranu. Układ wyświetlacza został zmodyfikowany pod kątem łatwiejszego dostępu do najważniejszych funkcji, takich jak ustawienia systemu Safety Shield, stan naładowania akumulatora, wskaźnik mocy oraz ustawienia systemu audio i nawigacji. W niektórych krajach system multimedialny z funkcją nawigacji będzie kompatybilny ze standardami Apple CarPlay i Android Auto.

Nowy Nissan LEAF zastępuje model pierwszej generacji, który osiągnął status najlepiej sprzedającego się samochodu elektrycznego na świecie. Od wprowadzenia go do sprzedaży w 2010 roku zdecydowało się na niego ponad 280 000 klientów.

Specyfikacja nowego Nissana LEAF (wersja europejska)

(dane przez homologacją)

Nadwozie                                                        (mm)

Długość                                                            4480

Szerokość                                                        1790

Wysokość                                                        1535 / 1545

Rozstaw osi                                                      2700

Rozstaw kół przód/tył                                       1540 / 1555

Prześwit                                                           150

Współczynnik oporu powietrza (Cx)                  0,28

Opony                                                               205/55R16 lub 215/50R17

Masy / liczba miejsc                                        (kg)

Masa własna (minimalna)                                 1535

Liczba miejsc                                                     5

Dopuszczalna masa całkowita                          1765-1795

Akumulator   

Typ                                                                   Litowo-jonowy

Pojemność                                                       40kWh

Silnik elektryczny     

Kod                                                                   EM57

Moc maksymalna                                              110 kW (150 KM) / 3283~9795 obr./min

Maksymalny moment obrotowy                        320 Nm / 0~3283 obr./min

Osiągi 

Zasięg na jednym ładowaniu                             378 km (NEDC)

Czas ładowania (standardowe ładowanie)        16 godzin (3kW) / 8 godzin (6kW)

Czas ładowania do 80% (szybkie ładowanie)    40 minut

Prędkość maksymalna                                       144 km/h

 

Leave a Reply