Mija 90 lat od połączenia DMG oraz Benz & Cie. i powstania Daimler-Benz AG

28 czerwca 1926 roku przedstawiciele Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) oraz Benz & Cie. – dwóch najstarszych producentów samochodów na świecie – podpisali porozumienie, na mocy którego doszło do fuzji obu firm. Tak narodził się obecny koncern Daimler AG i jego renomowany znak towarowy: otoczona wieńcem laurowym trójramienna gwiazda.
Sytuacja gospodarcza Niemiec po I wojnie światowej była wyjątkowo trudna. To samo odnosiło się do branży motoryzacyjnej i nie ominęło nawet tak prestiżowych firm jak DMG oraz Benz & Cie. – „dwóch najstarszych i największych niemieckich wytwórni samochodów”, jak zanotowano w publicznym komunikacie na temat ich fuzji sprzed 90 lat. Rok przed połączeniem oba przedsiębiorstwa wyprodukowały razem niemal 6 tysięcy pojazdów, zatrudniały ponad 15 tysięcy osób i osiągnęły łączne przychody w wysokości około 104 mln reichsmarek.
Bliska współpraca obu firm odegrała nieocenioną rolę w ich późniejszym przetrwaniu. Kluczowe okazały się tu: standaryzacja gamy modelowej oraz wspólne działania w obszarze rozwoju, projektowania, produkcji i sprzedaży. Korzenie jednego i drugiego przedsiębiorstwa sięgały 1886 roku – Carl Benz i Gottlieb Daimler niezależnie zbudowali wówczas swoje pierwsze automobile. Trzy dekady później ich wytwórnie wciąż ze sobą konkurowały, oferując pojazdy pod własnymi, rozpoznawalnymi markami. W 1926 roku doszło do połączenia obu firm – początkowo z biurem handlowym w Berlinie i fabrykami w Mannheim i Gaggenau (Benz) oraz w Untertürkheim, Berlinie-Marienfelde i Sindelfingen (Daimler). Już na samym początku główną siedzibę administracyjną Daimler-Benz AG zlokalizowano w Stuttgarcie-Untertürkheim. Fuzja opierała się na podpisanym w maju 1924 roku porozumieniu o wspólnym interesie. Na jego podstawie już w 1925 roku obie firmy uruchomiły wspólne przedstawicielstwo handlowe.
DMG oraz Benz & Cie Daimler-Benz AG 005
Narodziny gwiazdy
Symbolem fuzji było nowe logo marki Mercedes-Benz, jako znak towarowy zarejestrowane w lutym 1925 roku. Daimlerowska gwiazda Mercedesa łączyła się w nim z wieńcem laurowym, którym oznaczano produkty Benza. Oryginalne znaki towarowe obu firm pochodziły z 1909 roku i do czasu połączenia były systematycznie modyfikowane – w ten sposób już na wczesnym etapie rozpoczęła się ich komunikacja wizualna w branży motoryzacyjnej. Początkowo w reklamach i innych publikacjach Daimler-Benz AG pojawiał się zarówno symbol nowej marki Mercedes-Benz, jak i poprzednie logotypy obu przedsiębiorstw.
Krótko po fuzji nowa firma udowodniła swoją siłę i przetrwała Wielką Depresję oraz światowy kryzys gospodarczy końca lat 20. Poza efektem synergii i wykorzystaniem większych zdolności produkcyjnych było to zasługą między innymi nowo opracowanej polityki modelowej. Doprowadziła ona do powstania bardziej kompaktowych pojazdów, takich jak innowacyjny Mercedes-Benz 170 (W 15) z 1931 roku.
Zobacz również:   Arona czyli kolejny SUV od SEATa

Leave a Reply