• Analiza formularzy ubiegłorocznych edycji konkursu ECO-MIASTO pokazała, że w ostatnich latach polskie miasta podejmowały inicjatywy w kwestii e-mobilności wyłącznie na skalę lokalną. Nie istniał jednak żaden krajowy program jej rozwoju. 
  • W czerwcu br. przedstawiciele rządu zaproponowali Plan Rozwoju Elektromobilności w Polsce. Jego efektem ma być rejestracja w naszym kraju w ciągu 10 lat około miliona elektrycznych aut. Ministerstwo Rozwoju we współpracy z Ministerstwem Energii opracowało także kompleksowy program wprowadzenia autobusów elektrycznych do miast. 
  • Mobilność zrównoważona jest jedną z czterech kategorii w tegorocznej edycji Konkursu ECO-MIASTO, skierowanego do samorządów lokalnych.
  • Organizatorem projektu jest Ambasada Francji w Polsce, we współpracy z Renault Polska, SAUR Polska, Saint-Gobain, Grupą EDF reprezentowaną przez EDF Polska, DK Energy oraz TIRU, a także Fundacją LafargeHolcim oraz Krajową Agencją Poszanowania Energii.

2050 bez samochodów spalinowych

Mobilność elektryczna jest jednym z głównych punktów polityki unijnej do 2050 roku. W efekcie z ulic europejskich miast mają całkowicie zniknąć samochody o napędzie spalinowym, a pozostać jedynie te, które są bezpieczne dla środowiska i nie generują hałasu. Badania pokazują, że wprowadzenie samochodów elektrycznych do miast ma znaczący wpływ na środowisko. Renault we współpracy z władzami Rzymu przeprowadziło badanie mające sprawdzić wpływ pojazdów elektrycznych na poprawę jakości powietrza w mieście. Okazało się, że wprowadzenie 20% pojazdów elektrycznych w śródmieściu i 10% w obszarze podmiejskim ma ogromny wpływ na stężenie szkodliwych substancji w powietrzu. Obliczono, że np. stężenie dwutlenku azotu spadłoby nawet do 45% w częściach miasta o dużym natężeniu ruchu.

Koło zamachowe gospodarki

Polska zdaje się być dopiero na początku drogi ku wprowadzeniu na szeroką skalę elektromobilności do miast, a działania podejmowane są jedynie nas szczeblu lokalnym. Zdaniem przedstawicieli miast biorących udział w zeszłorocznej edycji konkursu ECO-MIASTO – Gdyni, Łodzi, Olsztyna, Krakowa, Rzeszowa i Wrocławia – obecnie istnieje wiele przeszkód, aby mobilność elektryczna mogła się rozwijać. Są to w szczególności: słaby dostęp do infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych, brak rządowych dofinansowań do ich zakupu, brak odpowiednich zachęt w postaci darmowego parkowania czy poruszania się buspasami oraz brak odpowiedniej edukacji mieszkańców w tym zakresie.

Zobacz również:   Toyota wdraża opracowane przez Forda oprogramowanie SmartDeviceLink

Coraz częściej jednak mówi się o ogólnopolskich programach, które miałyby tę sytuację zmienić. W czerwcu br. podpisano list intencyjny w sprawie powołania Centrum Elektromobilności, które ma być kołem zamachowe polskiej gospodarki i reindustrializacji. Rząd już zapowiedział realizację programu „+elektryczna mobilność+”, na który ma się składać projekt e-Bus, czyli sukcesywne wprowadzanie elektrycznych autobusów do miast oraz rozwój mobilności zrównoważonej w szerszym zakresie, tj. przede wszystkim promocję samochodów elektrycznych oraz rozwój infrastruktury dla takich pojazdów. Aby program mógł być zrealizowany, konieczna jest współpraca administracji publicznej z instytucjami badawczymi, uczelniami oraz firmami.

Według raportu WHO spośród 50 najbardziej zanieczyszczonych miast w Unii Europejskiej, aż 33 znajduje się w naszym kraju. Chcemy pomagać zmieniać oblicze polskich miast i poprawiać komfort życia mieszkańców. Posiadamy pełną gamę samochodów elektrycznych: ZOE, Twizy i Kangoo Z.E., które pomagają we wdrażaniu zielonego transportu np. w ramach  miejskich systemów wypożyczania, z powodzeniem funkcjonujących  już m.in. w Lyonie, Palermo, Londynie, Paryżu – powiedziała Agata Szczech, Dyrektor Komunikacji Terytorium East Renault. 

Transformacja autobusowa

Ministerstwo Rozwoju we współpracy z Ministerstwem Energii planuje także wdrożenie kompleksowego programu wprowadzenia autobusów elektrycznych do polskich miast. Zmiany mają nastąpić do roku 2025. Do tego czasu rząd planuje stworzyć dobrze prosperujący i silny przemysł autobusów elektrycznych – cichych i nie produkujących spalin. Rynek e-autobusów ma generować do budżetu państwa 2,5 mld zł rocznie.

Dodaj komentarz