Mercedes-AMG poszerza gamę produktów o trzy kolejne modele – a jednocześnie wprowadza nowe nazewnictwo: serię 53, reprezentowaną przez CLS-a, Klasę E Coupé oraz Klasę E Cabriolet (średnie zużycie paliwa: 8,4-8,5 l/100 km; średnie emisje CO2: 200-204 g/km). Wszystkie łączą sportowe osiągi i dynamiczny design z wysoką efektywnością. Do ich napędu służy nowy, zelektryfikowany 3-litrowy silnik benzynowy R6 z układem podwójnego doładowania, wykorzystującym klasyczną turbosprężarkę oraz pomocniczy kompresor elektryczny. Jednostka osiąga moc 320 kW (435 KM) i maksymalny moment obrotowy 520 Nm. Wyposażono ją w rozrusznik zintegrowany z alternatorem EQ Boost, który krótkotrwale zapewnia dodatkowy zastrzyk mocy o wartości 16 kW i 250 Nm momentu obrotowego, a ponadto zasila pokładową instalację elektryczną 48 V. Najnowsze modele standardowo otrzymują również przekładnię AMG SPEEDSHIFT TCT 9G oraz napęd na obie osie AMG Performance 4MATIC+ z całkowicie zmiennym rozdziałem momentu obrotowego.
Sześciocylindrowy silnik rzędowy z prądnico-rozrusznikiem EQ Boost
Sześciocylindrowa jednostka rzędowa charakteryzuje się wyśmienitą wydajnością i korzysta z inteligentnej elektryfikacji. Współpracuje z prądnico-rozrusznikiem EQ Boost, który stanowi połączenie rozrusznika z alternatorem w jeden mocny silnik elektryczny, zamontowany pomiędzy silnikiem a przekładnią. To innowacyjne rozwiązanie, wraz z inteligentnym doładowaniem za pośrednictwem turbosprężarki i elektrycznego kompresora, ma istotny cel: podniesienie poprzeczki w zakresie osiągów i dynamiki jazdy przy jednoczesnym zredukowaniu zużycia benzyny oraz emisji spalin. Cel ten został spełniony: CLS 53 4MATIC+ przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,5 s, a z Pakietem kierowcy AMG osiąga prędkość maksymalną 270 km/h. Jego średnie zużycie paliwa wynosi 8,4 l/100 km, a średnie emisje CO2 to 200 g/km (szczegóły w tabeli z danymi technicznymi).
Wysoki moment obrotowy bez zwłoki
Podczas ruszania z miejsca elektryczny kompresor korzysta ze wsparcia prądnico-rozrusznika EQ Boost i bez żadnego opóźnienia generuje wysokie ciśnienie doładowania, zapewniając szybszy przyrost momentu obrotowego, nim do akcji wkroczy duża, tradycyjna turbosprężarka. W rezultacie 3-litrowa jednostka niezwykle żwawo reaguje na wciśnięcie pedału gazu i ma korzystną, pozbawioną tzw. turbodziury charakterystykę. Jej dodatkowym atutem jest wysoka kultura pracy, charakterystyczna dla rzędowych silników o 6 cylindrach.
Torowanie drogi dla funkcji hybrydowych: 48-woltowa pokładowa instalacja elektryczna
Prądnico-rozrusznik EQ Boost zasila 48-woltową pokładową instalację elektryczną. Z jego wsparcia, za pośrednictwem przetwornicy DC/DC, korzysta również konwencjonalna sieć 12-woltowa. Zastosowanie 48-woltowego akumulatora zwiększa ogólną pojemność akumulatorów w pojeździe i zapewnia w ten sposób dostęp do większej ilości energii, a tym samym pozwala na wprowadzenie innowacyjnych funkcji. 48-woltowa pokładowa instalacja elektryczna toruje zatem drogę do dalszej hybrydyzacji napędów. I ma jeszcze jedną zaletę: ta sama moc wymaga tu tylko jednej czwartej natężenia prądu, jaki płynie w konwencjonalnym układzie. W rezultacie instalacja 48 V pozwala zastosować cieńsze, a więc i lżejsze wiązki, przyczyniając się do ograniczenia zapotrzebowania na paliwo. Tradycyjna instalacja 12 V służy do zasilania odbiorników takich jak oświetlenie, kokpit, ekrany multimediów czy jednostki sterujące.
Dane techniczne w skrócie:
Mercedes-AMG CLS 53 4MATIC+ |
Mercedes-AMG E 53 4MATIC+ Coupé |
Mercedes-AMG E 53 4MATIC+ Cabriolet |
|
Silnik |
3-litrowy, 6-cylindrowy, rzędowy, z turbosprężarką i pomocniczym elektrycznym kompresorem |
3-litrowy, 6-cylindrowy, rzędowy, z turbosprężarką i pomocniczym elektrycznym kompresorem |
3-litrowy, 6-cylindrowy, rzędowy, z turbosprężarką i pomocniczym elektrycznym kompresorem |
Pojemność skok. (ccm) |
2999 ccm |
2999 ccm |
2999 ccm |
Moc maks. |
320 kW (435 KM) przy 6100 obr./min |
320 kW (435 KM) przy 6100 obr./min |
320 kW (435 KM) przy 6100 obr./min |
Dodatkowa moc z EQ Boost |
16 kW (22 KM) |
16 kW (22 KM) |
16 kW (22 KM) |
Maks. moment obr. |
520 Nm przy 1800-5800 obr./min |
520 Nm przy 1800-5800 obr./min |
520 Nm przy 1800-5800 obr./min |
Dodatkowy moment obr. z EQ Boost |
250 Nm |
250 Nm |
250 Nm |
Układ napędowy |
napęd na obie osie AMG Performance 4MATIC+ z całkowicie zmiennym rozdziałem momentu obrotowego |
napęd na obie osie AMG Performance 4MATIC+ z całkowicie zmiennym rozdziałem momentu obrotowego |
napęd na obie osie AMG Performance 4MATIC+ z całkowicie zmiennym rozdziałem momentu obrotowego |
Przekładnia |
AMG SPEEDSHIFT TCT 9G |
AMG SPEEDSHIFT TCT 9G |
AMG SPEEDSHIFT TCT 9G |
Średnie zużycie paliwa |
8,4 l/100 km |
8,4 l/100 km |
8,5 l/100 km |
Średnie emisje CO2 |
200 g/km |
200 g/km |
201 g/km |
Klasa efektywności |
D |
D |
D |
Masa własna (DIN/EC) |
1905 kg*/1980 kg** |
1895 kg*/1970 kg** |
1980 kg*/2055 kg** |
Przyspieszenie0-100 km/h |
4,5 s |
4,4 s |
4,5 s |
Prędkość maksymalna |
250 km/h*** |
250 km/h*** |
250 km/h*** |
* według DIN, bez kierowcy; ** według EC, z kierowcą (75 kg); *** ograniczona elektronicznie, z Pakietemkierowcy AMG – 270 km/h