Nowy Opel ADAM S — stylowa i ekskluzywna mała rakieta

Opel ADAM S

  • Mieszczuch z tendencją do ucieczek na kręte górskie drogi
  • 110 kW/150 KM z nowego silnika 1.4 Turbo ECOTEC
  • Specjalne podwozie, układ kierowniczy oraz układ hamulcowy OPC
  • Możliwości indywidualizacji za pomocą sportowych akcentów i opcji
  • Sportowy rodowód ADAMa podkreślony udaną wersją rajdową i modelem „S”

Opel ADAM i jego odmiany szybko stały się bestsellerami w segmencie ekskluzywnych małych samochodów, ze sprzedażą na poziomie 125 000 egzemplarzy od premiery rynkowej na początku 2013 r. Nowy Opel ADAM S produkowany w Eisenach (Niemcy) będzie kolejną gwiazdą kontynuującą sukcesy tego modelu. Docelową grupę nabywców wersji „S” stanowią klienci, którzy od zwrotnego małego samochodu o długości zaledwie 3,71 metra oczekują sportowego zacięcia, a ponadto lubią wyprawy poza miejską dżunglę krętymi górskimi drogami.

Opel-ADAM-S-293908 kopia

ADAM S bez wątpienia świetnie się do tego nadaje. Dynamiczną i uroczą „małą rakietę” wyposażono w nowy, bardzo elastyczny silnik 1.4 Turbo ECOTEC o mocy 110 kW/150 KM, specjalnie zestrojone sportowe zawieszenie, bezpośredni układ kierowniczy o sportowej charakterystyce, niezwykle skuteczne hamulce OPC oraz elektroniczny program stabilizacji (ESP) z możliwością wyłączenia. Pod muskularnym i agresywnym, choć niepozbawionym elegancji nadwoziem kryje się ekskluzywnie wyposażone wnętrze z atrakcyjnymi, wyścigowymi akcentami. Samochód oferuje niezliczone opcje indywidualizacji, doskonałą cyfrową łączność oraz wiele rozwiązań podnoszących komfort i bezpieczeństwo, w tym nagradzany system ostrzegania o obecności innego pojazdu w martwym polu.

Opel ADAM S

„ADAM S został zaprojektowany dla ludzi, którzy chcą cieszyć się jazdą w sportowym stylu i posiadać niepowtarzalny i zindywidualizowany samochód. Nasi inżynierowie opracowali technologię, a projektanci przygotowali setki atrakcyjnych i kolorowych opcji personalizacji. Jestem przekonany, że najnowszy przedstawiciel rodziny modelu ADAM odniesie nie mniejszy sukces niż jego krewniacy” — powiedział dyrektor generalny Opel Group, dr Karl-Thomas Neumann.

Klienci, którzy chcą połączyć sportowe doznania „S” z urokiem muskularnego ADAMa ROCKS odnajdą je już wkrótce w modelu ADAM ROCKS S. Ten mały i bardzo zindywidualizowany crossover miał swoją światową premierę podczas Salonu Samochodowego w Amsterdamie i będzie dostępny w salonach pod koniec lata.

Dynamiczne osiągi bez względu na rodzaj drogi

W przeznaczonym do ADAMa S silniku 1.4 Turbo ECOTEC rozwijającym moc 110 kW/150 KM i maksymalny moment obrotowy 220 Nm na jeden litr pojemności przypada ponad 100 KM. Konfigurując tę jednostkę napędową, konstruktorzy postanowili zoptymalizować jej elastyczność pod kątem przyjemności z jazdy po krętych drogach poza miastem. Nowy turbodoładowany silnik imponuje więc zrywnością na drugim i trzecim biegu, a płasko układająca się krzywa momentu obrotowego idealnie pasuje do dynamicznego stylu jazdy. Samochód wyposażony jest ponadto w 6‑biegową skrzynię o krótkich przełożeniach. Przyspieszenia są typowe dla małego sportowego auta — 100 km/h pojawia się na liczniku po 8,5 sekundy, ale największe wrażenie ADAM S robi elastycznością: zwiększenie prędkości z 80 do 120 km/h na piątym biegu zajmuje mu tylko 7,9 sekundy. Maksymalna prędkość wynosi 210 km/h.

Silnik ADAMa S spełnia wymogi rygorystycznej normy emisji spalin Euro 6, a system Start/Stop należy do wyposażenia standardowego tego samochodu. W silniku zastosowano układ zmiennych faz rozrządu po stronie zaworów dolotowych i wydechowych, a zintegrowanie turbosprężarki z kolektorem wydechowym ograniczyło masę i wymiary całego modułu. Liczne rozwiązania obniżające masę obejmują także żeliwny blok silnika o drążonej strukturze, drążone wałki rozrządu i kolektor dolotowy z tworzywa sztucznego. Tak skonstruowany sportowy samochód zużywa w cyklu mieszanym zaledwie 5,9 litra benzyny na 100 kilometrów (emisja CO2 wynosi 139 g/km).

Opel ADAM S

Styl i elegancja: charakterystyczne wzornictwo marki Opel i wnętrze inspirowane samochodami wyższej klasy

Projektanci ADAMa S połączyli odważne, muskularne proporcje i dynamiczną sylwetkę z detalami typowymi dla nagradzanej koncepcji stylistycznej marki Opel. Szeroki rozstaw przednich i tylnych kół (odpowiednio 1472 i 1464 mm) sprawia, że ADAM S świetnie się prezentuje, gdy stoi, i doskonale utrzymuje stabilność w czasie jazdy. Podobnie jak we wszystkich odmianach ADAMa w wersji „S” nie zabrakło charakterystycznych dla marki Opel akcentów stylistycznych, takich jak przetłoczenie w dolnej części drzwi i motyw „fali uderzeniowej” wokół klamek. Sportowy wizerunek wersji „S” podkreślono przednim spojlerem, spojlerami progowymi, poszerzonym tylnym zderzakiem z wycięciem na widoczną końcówkę wydechu oraz charakterystycznym tylnym spojlerem dachowym. Jasne diodowe światła do jazdy dziennej z przodu mają kształt skrzydła. Ten sam motyw pojawia się w ostro zarysowanych czerwonych modułach tylnych lamp zespolonych, w których źródłem światła również są diody.

Opel ADAM S

Aby ułatwić personalizację ADAMa S, przygotowano aż 10 kolorów nadwozia — od białego „Saturday White Fever” poprzez bardziej ekstrawagancki żółty „James Blond” po czarny „I’ll be Black”. Można je łączyć z pięcioma kolorami dachu, w tym zarezerwowaną dla ADAMa S jaskrawą czerwienią „Red ‘n’ Roll”. Klienci, którzy chcieliby, aby ich samochód robił jeszcze większe wrażenie, mogą zindywidualizować dach i nadwozie za pomocą specjalnej grafiki „S”.

Zobacz również:   Nowe Renault Grand Scenic trafi do sprzedaży do końca 2016 roku

Opel ADAM S

Elegancka, wykończona wysokiej jakości materiałami kabina ADAMa S daje wyraz sportowym genom samochodu. Wnętrze inspirowane klimatem pojazdów klasy premium jest wyjątkowo przestronne, zwłaszcza dla osób zasiadających na przednich fotelach. Podobnie jak pozostali przedstawiciele rodziny modelu ADAM wersja „S” cieszy wzrok harmonijnie wyrzeźbionymi płaszczyznami, które przedzielają łagodnie poprowadzone krawędzie. Opcjonalny system multimedialny IntelliLink z 7‑calowym ekranem dotykowym został ulokowany w konsoli centralnej między kierowcą a pasażerem. Nagradzany system firmy Opel oferuje wszelkie niezbędne opcje łączności. Jest on kompatybilny z urządzeniami firmy Apple oraz wyposażonymi w system Android, co czyni ADAMa najlepiej skomunikowanym samochodem w jego segmencie. Kierowca może korzystać z takich aplikacji jak nawigacja BringGo oraz Stitcher i TuneIn umożliwiających odbiór transmisji radia internetowego. Po podłączeniu do IntelliLink urządzenia z systemem operacyjnym Apple iOS można sterować wybranymi funkcjami poprzez polecenia głosowe Siri Eyes Free. Opcjonalnie dostępny jest również tuner DAB/DAB+.

Opel ADAM S

Nagradzana technologia firmy Opel

ADAM S może być wyposażony w zaawansowanego asystenta parkowania, który ułatwia manewry w mieście. Przy prędkości do 30 km/h system rozpoznaje wolne miejsce i automatycznie parkuje pojazd. Kierowca nie musi nawet dotykać kierownicy. System wyposażony w czujniki ultradźwiękowe mierzy równoległe lub prostopadłe miejsca parkingowe, oblicza tor ruchu pojazdu i automatycznie wprowadza ADAMa S na stanowisko. Kierowca steruje jedynie przyspieszeniem i hamulcami oraz zmienia biegi.

Opel ADAM S

Zaawansowanemu asystentowi parkowania zawsze towarzyszy system ostrzegania o obecności innego pojazdu w martwym polu, który został nagrodzony przez Euro NCAP w kategorii zaawansowanych technologii zwiększających bezpieczeństwo. System wykorzystuje ultradźwiękowe czujniki, aby ostrzegać kierowcę o zagrożeniu kolizją podczas zmiany pasa ruchu. Kiedy elektroniczny strażnik wykryje obiekt na kursie kolizyjnym, w odpowiednim zewnętrznym lusterku bocznym zapali się dioda ostrzegawcza. System ostrzegania o obecności innego pojazdu w martwym polu działa przy prędkości od 11 do 140 km/h.

Opel ADAM S

Doskonałe referencje

Pozostałe elementy eleganckiego ADAMa także robią duże wrażenie. Od początku obecności na rynku Opel ADAM zbiera nagrody w krajowych i międzynarodowych plebiscytach. W wielu krajach otrzymał Złotą Kierownicę. Jakość, stylistykę, innowacyjność i możliwości personalizacji wyróżniono licznymi nagrodami Plus X w 2013 i 2014 r., a także nagrodą red dot przyznaną za wzornictwo. Samochód trafił też na listę Schwacke jako Mistrz Wartości 2014 i 2015  w swojej klasie z uwagi na wysoką wartość końcową.

Leave a Reply