Toyota i-Road 021

Tokijski pilotażowy program integrujący system komunikacji miejskiej z wynajmem krótkoterminowym wchodzi w drugą, bardziej zaawansowaną fazę. Program Car Plus & Ha:mo opracowany przez Toyotę i Park24, wykorzystuje innowacyjne pojazdy i-Road. Projekt został uruchomiony w kwietniu 2015 roku. 20 października rusza jego drugi etap, rozbudowany pod względem zasięgu i skali.

  • Większa liczba pojazdów
  • 30 nowych stacji ładowania w strategicznych lokalizacjach
  • Udostępnienie programu wszystkim użytkownikom
  • Udoskonalony system zarządzania pojazdami
  • Odblokowywanie pojazdów za pomocą smartfona zamiast karty magnetycznej

Do użytkowanych obecnie pięciu i-ROAD-ów dołączy 25 elektrycznych mikrosamochodów COMS, czterokołowych pojazdów produkowanych przez Toyota Auto Body. Pozwoli to użytkownikom dobrać środek transportu do ich potrzeb i upodobań.

Toyota i-Road 020

Na podstawie zebranych dotąd opinii wybrano 30 nowych lokalizacji dla stacji ładowania i odbioru pojazdów. Nowe stacje znalazły się m.in. przy głównych dworcach kolejowych Tokio. Wynajęty pojazd można oddać w dowolnym punkcie należącym do systemu, zatem opłaty pokrywają rzeczywisty czas podróży. Przez następne 6 miesięcy Toyota i Park24 będą prowadziły badania trafności wyboru lokalizacji stacji ładowania.

Toyota COMS 022

Pierwsza faza programu była adresowana do wąskiej grupy klientów biznesowych i wybranych użytkowników indywidualnych. Od października będą mogli w nim uczestniczyć wszyscy chętni.

Program jest oparty na Ha:mo, systemie niskoemisyjnego transportu publicznego. Toyota i Park24 wypracowały dzięki zebranym dotąd doświadczeniom nowe rozwiązania, obejmujące m.in. udoskonaloną wersję systemu zarządzania pojazdami. Zamiast karty magnetycznej, użytkownicy będą się posługiwali smartfonami do odblokowywania pojazdów oraz ich zdawania po zakończeniu podróży. Ha:mo umożliwia korzystanie z samochodów o każdej porze dnia i nocy.

Toyota i-Road 002

Zebrane dotąd dane pozwoliły udoskonalić system od strony komfortu użytkownika oraz dopracować szczegółowe zagadnienia, np. procedurę wypożyczania i uruchamiania samochodu. Celem dalszych prac jest rozwój programu w takich dziedzinach jak ułatwianie korzystania z serwisu, zaspokajanie możliwie wszystkich potrzeb klientów indywidualnych i biznesowych, rozbudowa sieci punktów odbioru pojazdów o kolejne strategiczne lokalizacje oraz integrowanie systemu z siecią transportu publicznego.

Zobacz również:   Co nowego w Citroenie Berlingo?

Toyota i-Road 004

Pilotażowy program Car Plus & Ha:mo ma doprowadzić do komercjalizacji nowego systemu transportu miejskiego, uwzględniającego pełną integrację z programem wynajmu krótkoterminowego. Nowy system da mieszkańcom miast więcej swobody oraz przyczyni się do stworzenia społeczeństwa niskoemisyjnego, w pełni korzystającego z wygód miejskiego życia.

Toyota i-Road 007

Podobne systemy oparte na Ha:mo działają już w Grenoble we Francji i w Toyota City w Japonii. Trzyletni program testowy w Grenoble wystartował w październiku 2014 roku. W jego ramach Toyota nie tylko dostarcza 35 i-ROAD-ów i 35 COMS-ów, ale jest także odpowiedzialna za system zarządzania car-sharingiem.

Toyota i-Road 010

Toyota i-ROAD to niewielki pojazd elektryczny, przypominający w pełni zabudowany motocykl. Łączy te zalety samochodów i motocykli, które mają największy wpływ na efektywne poruszanie się w mieście. Jest wąski i zwrotny jak jednoślad, ale zapewnia stabilność, bezpieczeństwo i izolację od deszczu, spalin i hałasu, pozwalając cieszyć się spokojną rozmową lub muzyką. Nowatorskie trzykołowe podwozie dostarcza wyjątkowych wrażeń z jazdy oraz doskonale amortyzuje nierówności nawierzchni. Co szczególnie istotne, na jednym miejscu parkingowym mieszczą się cztery i-ROAD-y.

Toyota i-Road 015

Pojazd ważący 300 kg napędzają dwa silniki elektryczne o mocy 2kW, które dzięki energii zgromadzonej w bateriach litowo-jonowych zapewniają zasięg 50 km. Dodatkowo, nowatorski system Active Lean pozwala kierowcy w łatwy sposób kontrolować wychylenie pojazdu i gwarantuje stabilną jazdę. Dzięki niemu wrażenia z jazdy i-ROAD-em są jedyne w swoim rodzaju.

car plus

iroad

coms

2 KOMENTARZE

  1. Śmiesznie trochę wygląda ten I-Road, może dlatego że u nas w Polsce takie wynalazki nie są bardzo spotykane. Taki motorek z zadaszeniem. W sezonie pozazimowym to dobre rozwiązanie. W razie deszczu masz schronienie, szybciej dostaniesz się w miejsce docelowe niż rowerem i unikniesz tłoku komunikacji miejskiej.

  2. I-Road wydaje mi się ciekawym rozwiązaniem ze względy na swój mały rozmiar i elektryczny silnik. Nie zanieczyszcza środowiska i wszędzie wjedzie (no prawie wszędzie). Nie raz tak mam, że jak w godzinach szczytu wracam z pracy do domu to w pociągu i autobusie jest masakra. Gorzej niż sardynki w puszcze, czasami to oddychać się nie da. A w takim pojeździe to ma się tą swoją przestrzeń osobistą. Mi się podoba

Dodaj komentarz