[TEST] Fiat Tipo 1.6 Multijet 120 KM Easy

Fiat Tipo 1.6 Multijet fot. Piotr Majka

Fiat Tipo pojawił się na Polskim rynku na początku 2016 i od razu stał się hitem sprzedaży. Właściwie to zaskakujące, ponieważ Tipo oferowany jest w wersji sedan, a docelowymi klientami Fiata są osoby liczące każdą złotówkę i raczej ich naturalnym wyborem są uniwersalne wersje nadwozia, takie jak hatchback czy kombi. Czym zatem jest Tipo i co sprawiło, że ten nowy model Fiata odnosi wielki sukces w naszym kraju? Spróbujemy odpowiedzieć na te pytania w naszym teście.

Fiat Tipo 1.6 Multijet fot. Piotr Majka
Fiat Tipo 1.6 Multijet fot. Piotr Majka

Tipo kontra konkurencja

Tipo to kompaktowy sedan, który jest w stanie walczyć nie tylko z mniejszymi konkurentami, takimi jak Dacia Logan, Peugeot 301 czy Seat Toledo, jak również z droższymi rywalami, takimi jak Volkswagen Jetta, Toyota Corolla czy Hyundaiem Elantrą, będąc dla nich tańszą alternatywą.

Tabela przedstawia zestawienie samochodów konkurencyjnych dla Fiata Tipo 1,6 Multijet *ceny niepromocyjne na dzień 30 sierpnia 2017.

Samochód Fiat Tipo Dacia Logan Peugeot 301 Seat Toledo [liftback] VW Jetta Toyota Corolla Hyundai Elantra
Długość [mm] 4 532 4 347 4 442 4 482 4 659 4 620 4 570
Rozstaw osi [mm] 2 636 2 634 2 652 2 602 2 651 2 700 2 700
Szerokość [mm] 1 792 1 733 1 748 1 706 1 778 1 775 1 800
Wysokość [mm] 1 497 1 517 1 466 1 461 1 482 1 465 1 450
Bagażnik [l] 520 510 506 550 510 452 458
Ceny od *[zł] 61 6001,6 Multijet 120 KM Tipo 47 7001,5 dci 90 KM Laureate 58 8001,6 BlueHDi 100 KMActive 71 4001.6 TDI CR 115 KMReference 82 7902,0 TDI-CR DPF BMT 110 KM (81 kW) 5 biegówTrendline 78 0001,4 D-4D (90 KM) 6 M/T dieselActive 79 9001.6 CRDi 6MT (136 KM)Classic Plus

 

Fiat Tipo 1.6 Multijet fot. Piotr Majka
Fiat Tipo 1.6 Multijet fot. Piotr Majka

Tipo nie jest zbyt długim autem. Długość wynoszącą 4,532 m znajduje się pośrodku stawki zestawianych sedanów. Porównując rozstaw osi może wydawać się, że 2,636 m w przypadku Tipo to wynik co najmniej przyzwoity, jednak widzimy, że samochody klasy C stają się coraz większe i zaczynają mieć rozstawy osi podobne do tych, które możemy spotkać już w klasie wyższej. Tipo jest jednak jednym z najszerszych samochodów w tym porównaniu, ustępując tylko Elantrze. Im szersze auto, tym więcej miejsca jest na tylnej kanapie, ale również ręce kierowcy i pasażera nie muszą spotykać się podczas podróżowania. Tipo, zaraz po Dacii Logan, ma największą wysokość. Porównując samochody w tabelce możemy zauważyć, że ma on największy bagażnik wśród sedanów, o pojemności 520 l. Tutaj wygrywa Toledo, lecz trzeba pamiętać o tym, że Seat jest jednak liftbackiem.

Fiat Tipo 1.6 Multijet fot. Piotr Majka
Fiat Tipo 1.6 Multijet fot. Piotr Majka

Projekt międzynarodowy

Fiat Tipo to budżetowy przedstawiciel kompaktowych sedanów, co nie oznacza, że jest brzydki. Fiat miał pomysł na samochód. Wiedząc, że Tipo będzie produkowany w Turcji, gdzie koszty produkcji są niższe niż w Europie, nie dał Turkom wolnej ręki podczas projektowania auta. Design został opracowany przez Centrum Stylistyczne FCA, a Turcy pomogli jedynie dopracować szczegóły. Projekt jest na tyle dobry, że Fiat Tipo będzie oferowany również w Meksyku pod nazwą Dodge Neon.

Fiat Tipo 1.6 Multijet fot. Piotr Majka
Fiat Tipo 1.6 Multijet fot. Piotr Majka

Fiat Tipo to auto zaprojektowane jako sedan. W przeciwieństwie do niektórych rozwiązań tego typu, które gościły naszym rynku nie jest to hatchback ze sztucznie wyciągniętym tyłkiem, jak np. Renault Thalia. To pełnowartościowy, trójbryłowy samochód, którego cały projekt łączy naturalna i płynna linia nadwozia.  Przednia część samochodu wygląda smukło i idealnie łączy się z dalszą częścią samochodu. Przednie światła z osłoną chłodnicy tworzą spójną całość. Grill jest pokryty chromowanymi segmentami, które tworzą oryginalny, niepowtarzalny motyw graficzny, na którym błyszczy czerwone logo Fiat. Co ciekawe, Tipo nie posiada nowoczesnych świateł LED, a mimo to wygląda nowocześnie.

Fiat Tipo 1.6 Multijet fot. Piotr Majka
Fiat Tipo 1.6 Multijet fot. Piotr Majka

Przyglądając się samochodowi z lewej czy prawej strony, zauważyć można, że linia boczna biegnąca od przednich reflektorów do tylnych świateł, podkreśla dynamiczny kształt samochodu. Dwa garby ciągnące się przez linię dachu, dodają charakternego wyglądu temu rodzinnemu sedanowi. Uwydatnione nadkola także podkreślają solidność samochodu. Szkoda, że w wersji Easy koła nadal są osadzone na 16-calowych, stalowych felgach z założonymi kołpakami. Piękno samochodu mogłyby wieńczyć piękne 16-calowe felgi aluminiowe.

Fiat Tipo 1.6 Multijet fot. Piotr Majka
Fiat Tipo 1.6 Multijet fot. Piotr Majka

Można uznać, że tylna część samochodu zaczyna się kończyć na słupku B, skąd dach opada aż do bagażnika. Bagażnik jest naturalnie sklepiony z całą resztą bryły samochodu, przez co nie od razu rozpoznać można gdzie się zaczyna. Fiat umieścił na tylnej części samochodu duże światła o ciekawym wzorze, które połączył chromowaną listwą znajdującą się na klapie. Tylne światła w nocy świecą w kształcie pytajnika. Być może Tipo chciał w ten sposób zapytać innych kierowców: „Kiedy planujesz zakup nowego samochodu?” „Jestem taki ładny, może mnie kupisz?” „Jesteś nadal zadowolony z Passata?”. Jadąc za Tipo naszykujmy się na te trudne pytania.

Fiat Tipo 1.6 Multijet fot. Piotr Majka
Fiat Tipo 1.6 Multijet fot. Piotr Majka

Bryła Fiata jest ładna oraz aerodynamiczna. Pojazd posiada współczynnik cx rzędu 0,29. To całkiem niezły wynik jak na taniego sedana. Fiat osiągnął to odpowiednim wyprofilowaniem dachu, krzywizny szyby przedniej i kształtu karoserii. Dzięki takiemu projektowi, Tipo uzyskał efektywność akustyczną i aerodynamiczną.

Fiat Tipo 1.6 Multijet fot. Piotr Majka
Fiat Tipo 1.6 Multijet fot. Piotr Majka

Sztuka kompromisu w wykonaniu Fiata Tipo

Zaglądając do wnętrza Tipo nie doświadczymy szoku od ilości technologicznych ciekawostek. Środek został zaprojektowany tak, aby sprostać podstawowym wymaganiom kierowców, a nie potrzebie zaimponowania np. ogromnym wyświetlaczem. Ciemną deskę rozdzielczą rozjaśnia srebrna listwa pociągnięta przez całą szerokość auta. Na jakość wykonania nie można narzekać ale byłbym szczęśliwszy, gdyby górna część deski rozdzielczej była pokryta bardziej miękkim plastikiem, ale i tak jest o niebo lepiej niż w Dacii Logan.

Fiat Tipo 1.6 Multijet fot. Piotr Majka
Fiat Tipo 1.6 Multijet fot. Piotr Majka

Za kierownicą Tipo siedzimy dość nisko. To pierwszy samochód, w którym musiałem podnosić fotel, a nie go obniżać. Zajęcie prawidłowej pozycji za kierownicą ułatwi regulowana w dwóch płaszczyznach kolumna kierownicy. Myślę, że bez problemów odnajdą się tu kierowcy zarówno o niskim, jak i wysokim wzroście.

Fiat Tipo 1.6 Multijet fot. Piotr Majka
Fiat Tipo 1.6 Multijet fot. Piotr Majka

Przed kierowcą spoczywa skórzana, wielofunkcyjna kierownica. Za nią widzimy zestaw zegarów prędkościomierza jak i obrotomierza, cyfrowe wskaźniki ilości paliwa i temperatury silnika. Po środku znajduje się duży ekran rozbudowanego komputera pokładowego, który obsługujemy przyciskami znajdującymi z się z lewej strony kierownicy. W prawej części  znajdziemy guziki od  sterowania tempomatem.

Fiat Tipo 1.6 Multijet fot. Piotr Majka
Fiat Tipo 1.6 Multijet fot. Piotr Majka

Gdy oderwiemy wzrok od zestawu zegarów, spostrzeżemy, że na tej samej wysokości zostało umieszczone radio UConnect z 5-calowym dotykowym ekranem i system Bluetooth. Niestety zastosowanie małego wyświetlacza w nowym modelu to jednak za mało. Nawet Dacia Logan ma wyświetlacz o przekątnej 7 cali. System UConnect pozwala słuchać radia, odtwarzać muzykę z AUX, USB i z nadajnika BT. Możemy również prowadzić rozmowy przez system głośnomówiący i wyświetlać dane z podróżnego komputera pokładowego. Pod ekranem znajdują się kratki nawiewów, a na srebrnej listwie znajdują się przyciski dodatkowego wspomagania kierownicy w mieście („City”), otwierania bagażnika, centralnego zamka, świateł awaryjnych oraz wskaźnik wyłączonej poduszki powietrznej.

Fiat Tipo 1.6 Multijet fot. Piotr Majka
Fiat Tipo 1.6 Multijet fot. Piotr Majka

Fiat zaskoczył dostępnością automatycznej klimatyzacji, której wydajność była bardzo dobra, zwłaszcza w upalne dni. Sterowanie klimatyzacją odbywa się za pomocą trzech okrągłych paneli. Dwa skrajne są ruchome. Po lewej stronie pokrętłem ustawiamy temperaturę powietrza z dokładnością do 0,5 stopnia Celcjusza. Środkowy to panel wyboru, w którą stronę ma być skierowany nadmuch oraz wyłącznik klimatyzacji. Po prawej stronie znajduje się pokrętło wyboru mocy nadmuchu. Jeśli jesteśmy niezdecydowani możemy ustawić tryb automatyczny i zdać się na mądry sterownik. Pomiędzy pokrętłami zostały także ukryte przyciski od ogrzewania tylnej szyby oraz szybkiego ogrzewania przedniej szyby. Zaskoczyło mnie również, że w wersji Easy mamy elektrochromatyczne lusterko wsteczne.

Fiat Tipo 1.6 Multijet fot. Piotr Majka
Fiat Tipo 1.6 Multijet fot. Piotr Majka

Pod panelem znajduje się szerokie i pojemne korytko. Znajduje się tam wejście USB, z którego możemy ładować telefon, wejście AUX oraz wyjście 12V. W kolumnie centralnej mamy umieszczony wygodny i regulowany na długość podłokietnik, a pod nim głęboki schowek, który jest ładnie zabudowany. Wysokość podłokietnika nie przeszkadza w precyzyjnej zmianie biegów. Pasażer znajdzie przed sobą przyzwoitych rozmiarów zamykany schowek.

Fiat Tipo 1.6 Multijet fot. Piotr Majka
Fiat Tipo 1.6 Multijet fot. Piotr Majka

Miejsca jest wystarczająco

Miejsca na nogi w tylnej części auta jest wystarczająco, jednak może się okazać, że będziemy musieli się trochę garbić. Myślę, że było by więcej miejsca na głowę, gdyby nie szybko opadająca linia dachu, charakterystyczna dla większości sedanów. Osoby o wzroście około 180 cm spokojnie znajdą jeszcze idealną pozycję na tylnej kanapie.  Po środku tylnej kanapy mamy do dyspozycji podłokietnik ze schowkiem oraz dwoma cupholderami. Tylne siedziska możemy również dzielić w stosunku 60:40, aby móc przewozić dłuższe przedmioty.

Zobacz również:   [TEST] 2009 Ford Mondeo MK4 2.0 TDCi 140KM
Fiat Tipo 1.6 Multijet fot. Piotr Majka
Fiat Tipo 1.6 Multijet fot. Piotr Majka

Bagażnik ma pojemność 520 l i jest jednym z największych w klasie. Bagażnik możemy otwierać na trzy sposoby: przyciskając przycisk na klapie, wewnątrz samochodu oraz za pomocą kluczyka. Samo otwarcie bagażnika jest proste, jednak zamknięcie jest już trudniejsze. Niestety projektanci zapomnieli umieścić rączki do pociągnięcia klapy bagażnika w dół. Dzięki dużemu otworowi bagażnika z łatwością schowamy wszystkie bagaże.

Fiat Tipo 1.6 Multijet fot. Piotr Majka
Fiat Tipo 1.6 Multijet fot. Piotr Majka

Wybierając diesla warto wybrać 1,6 Multijet 120

Testowany samochód był napędzany najmocniejszym silnikiem wysokoprężnym dostępnym w gamie silnikowej Tipo, czyli silnik 1.6 Multijet 120 KM połączony z 6-biegową skrzynią biegów. Ta włoska jednostka osiąga pełną moc 120 KM przy 3750 obr./min., a maksymalny moment obrotowy 320 Nm przy 1750 obr./min. Testowany samochód miał zaledwie 500 km przebiegu i czuć było, że właśnie się docierał. Jeszcze nie osiągał katalogowych wartości momentu przy 1750 obr./min., a raczej dopiero przy 2000 obr./min. Być może jest to spowodowane, że producenci często obniżają moc silnika aż nie przejedzie się wymaganej ilości kilometrów. Jednak nawet z niedotartym silnikiem auto było dynamiczne i chętne do jazdy.

Fiat Tipo 1.6 Multijet fot. Piotr Majka
Fiat Tipo 1.6 Multijet fot. Piotr Majka

Zużycie paliwa, jakie testowany samochód osiągał, oceniam na bardzo ekonomiczne. Podczas spokojnej trasy wartości oscylowały na poziomie 4,2 l/ 100 km, gdy trzeba było jechać bardziej dynamicznie i wyprzedzić parę aut, spalanie rosło do 5,2 l/100 km. Spalanie w mieście to wartości około 6,5 l/100 km. W trybie mieszanym zużycie paliwa wynosi 5,9 l/100 km. Podczas jazdy ze stałą prędkością 120 km/h samochód zadowalał się 5,8 l/100 km natomiast przy 140 km/h zaledwie 6,5 l/100 km. Podczas jazdy ze stałą prędkością na tempomacie, należy się przyzwyczaić do jego działania, gdyż nie utrzymuje stale prędkości, ale przyśpiesza, a później odpuszcza gaz. Mam wrażenie jakby auto nieco szarpało. Ma to jednak swoje zalety, ponieważ auto paliło na tempomacie średnio o 0,3 l/100 km mniej.

Fiat Tipo 1.6 Multijet fot. Piotr Majka
Fiat Tipo 1.6 Multijet fot. Piotr Majka

Komfort zawieszenia

Konstrukcja zawieszenia jest dobrze znana właścicielom innych modeli Fiata. Z przodu mamy niezależne zawieszenie typu McPherson, z tyłu natomiast zawieszenie z kołami wzajemnie połączonymi z belką skrętną. Zawieszenie zostało zmodernizowane tak, aby było lżejsze i wytrzymalsze, ale także zapewniało wysoki komfort podróżowania i dużą przyczepność do drogi. I tak w rzeczywistości jest. W połączeniu ze sztywną karoserią, komfortowe i przyczepne zawieszenie daje nam wrażenie podróżowania całkiem wygodnym sedanem klasy wyższej. Auto bardzo wygodnie wybiera dziury na drogach. Podczas jazdy slalomem odczuwamy przechylanie się nadwozia, jednak samochód jedzie tam, gdzie kierowca chce, a nie tam gdzie kieruje je siła bezwładności. Również podczas jazdy autostradami nie odczuwałem żadnych efektów myszkowania czy dużej podatności na podmuchy wiatrów. Podsumowując, zawieszenie w Tipo jest w pełni komfortowe i zapewnia pewność prowadzenia.

Fiat Tipo 1.6 Multijet fot. Piotr Majka
Fiat Tipo 1.6 Multijet fot. Piotr Majka

Silnik diesla niestety winduje cenę mocno w górę

Tipo to sedan, na którego czekali Ci, których nie stać na nowego sedana klasy średniej i nie chcą kupować Dacii Logan. Cena bierze się z stąd, że producent nie daje zbyt wielu niepotrzebnych systemów, z których często i tak nie korzystamy. W zamian daje do dyspozycji wydajną klimatyzację, odtwarzacz multimediów, dużo miejsca w środku, duży bagażnik oraz przyzwoite, komfortowe zawieszenie. To wszystko dostajecie za cenę około 43 200 zł z benzynowym silnikiem 1,4 95 KM. Gdy zdecydujemy się na mocnego diesla cena rośnie o 16 tysięcy złotych. Jeśli wybierzemy  samochód, jaki testowaliśmy, w wersji Easy z Pakietem Comfort Easy, tempomatem i lakierem metalik cena wyniesie 72500 zł.

Test Fiat Tipo

Leave a Reply