[TEST] Dacia Lodgy Stepway 1,5 dci/Lodgy Laurate SUV (All Road) 1,6 MPI LPG

Podczas targów w Paryżu w 2014 roku Dacia zaprezentowała nową odsłonę Lodgy i Dokkera, który był odpowiedzią na potrzeby klientów. Wcześniej dostępny był już pakiet stylistyczny pod nazwą All Road lub SUV jednak wersja Stepway to nie tylko dodanie kilku plastikowych elementów z zewnątrz, ale także zmiany w kolorystyce wnętrza.

Niecały rok temu recenzowaliśmy Dacie Lodgy 1,5 dci Prestige i po przetestowaniu nowej edycji nie widzę sensu opisywania tego samego od nowa, dlatego skupię się na opisaniu samej wersji Stepway oraz przeanalizowaniu jaką Dacie Lodgy warto kupić.

Według danych katalogowych Stepway bazuje na wersji Laureate poprzez dodanie takich elementów jak:

  • Ozdobne zewnętrzne elementy w kolorze ciemnoszarego metalu/matowego chromu,
  • Osłona chłodnicy w kolorze czarnym,
  • Dwukolorowe relingi dachowe (kolor czarny / ciemnoszary metal),
  • Obręcze kół ze stopu metali lekkich 16” w kolorze ciemnoszarego metalu,
  • Czarne osłony nadkoli i dodatkowe ochronne czarne listwy boczne,
  • Zewnętrzne klamki drzwi w kolorze czarnym,
  • Obudowy lusterek bocznych w kolorze szarym,
  • Naklejki Stepway na przednich drzwiach,
  • Dacia Plug&Radio (CD MP3, Bluetooth®, radioodtwarzacz z dużym wyświetlaczem, wejście USB/jack w panelu radia z pilotem przy kierownicy),
  • Kierownica pokryta skórą,
  • Czarna tapicerka z napisem Stepway w kolorze niebieskim na oparciach siedzeń oraz z delikatnymi niebieskimi przeszyciami,
  • Konsola centralna w kolorze czarnym matowym,
  • Wewnętrzne elementy ozdobne w kolorze niebieskim metalizowanym,
  • Ciemnografitowa kolorystyka wnętrza,
  • Wewnętrzne klamki drzwi w kolorze czarnym.

Jak widać, za dodatkowe 3 200 zł dostajemy całkiem sporo, a ponadto w wariancie Stepway można dokupić nowy kolor lakieru „niebieski Azurite”, który całkiem ładnie wygląda na samochodzie. Testowany model był w kolorze „szary Comete”, który niewystarczająco podkreślał detale nowej wersji. Warto podkreślić, że w limitowanej edycji już w standardzie dostajemy Radio Dacia Plug&Radio, kierownicę pokrytą skórą oraz 16 calowe felgi ze stopów metali lekkich. W nowej Dacii do gustu najbardziej przypadła mi konsola centralna w czarnym, matowym kolorze, która jest dużo mniej podatna na zabrudzenie palcami, kurzenie i rysowanie niż konsola pokryta lakierem fortepianowym zastosowana w wersji Laureate oraz Celebration. Uwagę zwracają też fotele, które zostały przeszyte niebieską nitką oraz ozdobione nazwą wersji „Stepway”

Biała Dacia Lodgy pakiet SUV 1,6 MPI LPG Szara Dacia Lodgy Stepway 1,5 dci
Biała Dacia Lodgy pakiet SUV 1,6 MPI LPG
Szara Dacia Lodgy Stepway 1,5 dci

Zmiany w Lodgy są tylko wizualne, więc technicznie auto nadal jest tym samym Lodgy, które otrzymamy zamawiając niższe wersje. Szkoda, że nie zmieniono nic w układzie zawieszenia, które można było podwyższyć i lekko zmodyfikować.

Biała Dacia Lodgy pakiet SUV 1,6 MPI LPG Szara Dacia Lodgy Stepway 1,5 dci
Biała Dacia Lodgy pakiet SUV 1,6 MPI LPG
Szara Dacia Lodgy Stepway 1,5 dci

Prowadząc Dacię Lodgy Stepway odniosłem wrażenie, że spora część kierowców uważnie przyglądała się temu samochodowi, czego, co ciekawe, nie doświadczyłem rok temu w Prestige. Czy to efekt pakietu stylistycznego? Być może. Jeśli zależy ci na samym wyglądzie i chcesz się wyróżnić, polecam wybrać się do salonu Dacii i zamówić pakiet All Road/SUV za 2 620 zł, który dodaje Lodgy charakteru, jakie auto powinno mieć w standardzie. Choć sam pakiet nie zmieni wszystkich elementów zewnętrznych, np. nie będzie posiadał takich samych felg, na przednim zderzaku w wersji Stepway dolny grill został odwrócony, inaczej wygląda też nakładka chromowana, jednak w całkowitym rozrachunku są to mało znaczące detale.

Biała Dacia Lodgy pakiet SUV 1,6 MPI LPG Szara Dacia Lodgy Stepway 1,5 dci
Biała Dacia Lodgy pakiet SUV 1,6 MPI LPG
Szara Dacia Lodgy Stepway 1,5 dci

Dacię należy pochwalić za wysłuchanie próśb klientów o dodanie tempomatu do ogranicznika prędkości, którego nie posiadała najbogatsza wersji Lodgy testowana w poprzednim roku. Regulator prędkości zmienił komfort przemieszania się. Teraz nogi użytkownika pojazdu mogą odpoczywać na autostradach i drogach ekspresowych. Szkoda, że nadal nie jest dostępna klimatyzacja automatyczna i większa ilość poduszek powietrznych oraz kurtyn.

Biała Dacia Lodgy pakiet SUV 1,6 MPI LPG Szara Dacia Lodgy Stepway 1,5 dci
Biała Dacia Lodgy pakiet SUV 1,6 MPI LPG
Szara Dacia Lodgy Stepway 1,5 dci

Silnik 1,5 dci 107 z 6 biegową skrzynią biegów jest jednym z powodów aby kupić Dacie Lodgy. W połączniu z niską masą własną zapewnia niezłą dynamikę przy różnych prędkościach. Opinie o nim są zróżnicowane, jednak trzeba pamiętać, że silnik jest w ofercie Renault już ponad 10 lat i przez ten okres przeszedł sporo zmian nie tylko dotyczących norm emisyjności EURO 4/5/6 ale także dotyczących trwałości silnika. Spalanie na trasie w zależności od dynamiki jazdy może wahać się od 4,5 do 6,5 l/100 km. W mieście podczas dynamicznej jazdy auto spalało średnio 7 l /100 km.

Biała Dacia Lodgy pakiet SUV 1,6 MPI LPG Szara Dacia Lodgy Stepway 1,5 dci
Biała Dacia Lodgy pakiet SUV 1,6 MPI LPG
Szara Dacia Lodgy Stepway 1,5 dci

W wersji Stepway dostępny jest również silnik 1,2 TCE, który jeszcze nie ma ugruntowanej opinii wśród użytkowników. Miałem z nim styczność w Capturze i mam wrażenie, że silnik ma duży potencjał, który został ograniczony skrzynią automatyczną w tamtym samochodzie, czego nie powtórzono w Lodgy. Dynamika samochodu może okazać się zbliżona do 1,5 dci 107 KM jednak samochód będzie spalał więcej paliwa.

Biała Dacia Lodgy pakiet SUV 1,6 MPI LPG Szara Dacia Lodgy Stepway 1,5 dci
Biała Dacia Lodgy pakiet SUV 1,6 MPI LPG
Szara Dacia Lodgy Stepway 1,5 dci

Osoby bardziej oszczędne, które chcą wybrać silnik dostosowany do instalacji LPG lub z instalacją LPG będą zawiedzone. W wersji Stepway niedostępny jest wariant 1,6 MPI. Moc silnika pozwala ruszyć z miejsca oraz rozpędzić się do 120-130 km/h na autostradzie lub podróżować spokojnie za samochodami ciężarowymi na trasie. Silnik ten na pewno sprawdzi się na krótkich odcinkach miejskich. W mieście będzie spalał ok. 9-10 l/100 km, natomiast na trasie w zależności od dynamiki od 7 do 10 l/100 km gazu LPG.

Lodgy 1,6 MPI
Lodgy 1,6 MPI

Co zrobić w przypadku, gdy interesuje nas silnik 1,6 MPI a chcemy wyglądać jak Stepway? Musimy wybrać wersję pomiędzy Access, Ambiance lub Laureate. Jednak przeglądając cennik i wersje wyposażenia, uważam, że ceny Lodgy zaczynają się od wersji Laureate czyli 44 900 zł, w której dostajemy minimum komfortu np. kolumna kierownicy oraz fotel regulowane na wysokość. Dodatkowo dostaniemy klimatyzacje manualną, ogranicznik i regulator prędkości, lusterka boczne podgrzewane i regulowane elektrycznie. Należy pamiętać, że kupując dziś najtańszą wersje Dacii otrzymujemy w standardzie ESP oraz czujniki ciśnienia w oponach.

Zobacz również:   SEAT LEON CUPRA R VS. CUPRA 300 [TEST-WIDEO] NA ODCINCE #3
wyposażenie Lodgy
Wersje wyposażenia Dacia Lodgy 2015
dane techniczne Lodgy
Dane techniczne Dacia Lodgy 2015
Cennik Dacia Lodgy
Cennik Dacia Lodgy 2015

Wybierając Dacię i posiadając większy budżet warto również zwrócić uwagę na wersje Celebration, która posiada praktycznie pełne wyposażenie dodatkowe w standardzie i będzie droższa o 700 zł w porównaniu z edycją Stepway. Dodatkowym wariantem będzie zastanowienie się nad zakupem pakietu SUV.

Biała Dacia Lodgy pakiet SUV 1,6 MPI LPG Szara Dacia Lodgy Stepway 1,5 dci
Biała Dacia Lodgy pakiet SUV 1,6 MPI LPG
Szara Dacia Lodgy Stepway 1,5 dci

Cena testowanego samochodu to około 67 tys zł. Myślę że to całkiem rozsądna kwota w stosunku cena/wyposażenie/możliwości. Dacia zapewnia nam dynamiczny silnik, możliwość zabrania 7 osób oraz całkiem przyzwoite wyposażenie. Także wygląd w wersji Stepway będzie powodować uśmiech na twarzy użytkownika podczas codziennego podróżowania.

Fotografie: Piotr Majka, Maciej Kukiełka

Test Dacia Lodgy

 

 

 

 

 

 

 

Leave a Reply